Sökning: "tal- och skriftspråk"

Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden tal- och skriftspråk.

  1. 21. Jämställd språkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annelie Vestberg; [2011-05-09]
    Nyckelord :språkutveckling; tal-; läs- och skriftspråk; jämställd; förskolemiljö; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagog be-skriver barns språkliga intresse på förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med språk i miljön för att stödja barns språkutveckling i deras utvecklingzon med särskilt fokus på en jämställd förskoleverksamhet. • Hur beskriver pedagogerna pojkars respektive flickors språkliga intresse på förskolan? • Hur beskriver pedagogerna ur ett genusperspektiv sitt arbete med barns språk? • Hur kan pedagoger stödja och stimulera barns språkliga lärande? Teori: Språkteori, genusteori och sociokulturell teori. LÄS MER

  2. 22. Egocentriskt skrivande - en analys av flödestexter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Tove Folkesson; [2011]
    Nyckelord :kognition; inre monolog; genrer; egocentriskt tal; flödesskrivande; kreativitet; skriftspråk; tankeverktyg; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks flödestexter, oredigerade och skrivna utan syfte att offentliggöras. Författarna använder sig av skrivandet som kognitionsverktyg och språkbruket liknar på flera vis vad Lev S Vygotskij kallar egocentriskt språk. LÄS MER

  3. 23. Elevers språkbruk : Vad två svensklärare på gymnasiet anser om elevers språkbruk och vad som kan påverka språkbruket.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Martina Johansson; [2011]
    Nyckelord :language use; identity; communication; youth language; språkbruk; identitet; kommunikation; ungdomsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka huruvida det finns några förändringar i elevers språkbruk och hur några lärare ser på detta. De frågeställningar studien baseras på är: Hur ser gymnasielärare i svenska på elevers språkbruk i och utanför skolan? Finns det någon förändring i elevers språkbruk idag jämfört med tidigare? och Vad kan denna förändring i så fall bero på? Teoretiskt utgår studien från forskning kring språkets förändring i det moderna svenska samhället och hur vi med språkets hjälp kommunicerar på olika sätt. LÄS MER

  4. 24. Högläsning i barns hemmiljö

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Terese Nygren; [2010]
    Nyckelord :Berättande; högläsning; skriftspråk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om högläsning i hemmiljö för barn i förskoleåldern 1-5 år. Tidigare genomförd forskning inom ämnet har ofta varit inriktad på pedagoger och deras syn på högläsning inom förskola och skola men jag vill vidareutveckla detta genom att undersöka föräldrarnas användande av högläsning för barn i hemmiljö. LÄS MER

  5. 25. Fundamentstvång i SMS? : Om platshållartvånget i moderna skriftspråksformer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jeanette Renman; [2010]
    Nyckelord :grammatik; fundamentstvång; platshållartvång; subjektsutelämning;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar utelämning av subjekt och subjektsfundament, samt i viss mån även utelämning av finita verb, i en korpus bestående av satser insamlade från SMS och MSN-konversationer. Av de 151 insamlade satserna är 150 deklarativa satser och en är en frågesats. LÄS MER