Sökning: "tecken som stöd läsinlärning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden tecken som stöd läsinlärning.

  1. 1. Den tidiga läsinlärningen i årkurs F-3 : En kvalitativ studie om hur sex pedagoger arbetar med läsinlärning, kartläggning och åtgärder i den tidiga läsinlärningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Maria Hallquist; [2023]
    Nyckelord :läsutveckling; kartläggning; särskilt stöd; extraanpassningar; bedömningsstöd; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : En av skolans viktigaste uppgifter är att se till att alla elever lär sig att läsa. För att se till att alla barn får möjlighet att komma igång med läsningen är det centralt för skolorna att identifiera vilka elever det är som tidigt visar tecken på en svag läsinlärning. LÄS MER

  2. 2. Tecken som stöd vid läsinlärning : Kan tecken hjälpa till att förstärka minnet av en ordbild vid läsinlärning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Susanne Henriksson; [2006]
    Nyckelord :Keywords: memory; word-pictures development; manual signs as mnemonic;

    Sammanfattning : Abstract The purpose of the study was to examine if manual signs used as support to spoken and written language can be a god mnemonic for learning of word-pictures. I performed my study as an experiment in which I made a Memory game with word-pictures. I played the game with the children twice. LÄS MER

  3. 3. Framgångsfaktorer i läsundervisningen : en studie om lärares syn på framgångsfaktorer i läsundervisningen i förskoleklass och de tidiga skolåren, särskilt för barn som får svårigheter i sin läsinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Heidi Larsson; Marie Timmersjö; [2006]
    Nyckelord :Läsinlärning; Förskolepedagogik; Läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Lässvårigheter skapar i förlängningen snävare gränser för utbildning, social status och personlig utveckling i största allmänhet. Att uppmärksamma tidiga kända tecken på läs-svårigheter och agera utefter detta, är därför en oerhört viktig del i lärarens vardag (Elbro, 2004). LÄS MER