Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Handen i hantverket eller huvudet i handboken? : En historiskt förankrad läroplansstudie med Lgr 22 i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Ulrika Rask; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin avstamp i starten av min lärarutbildning när jag skulle definiera slöjdbegreppet. Med detta i fokus har jag gjort en litteraturstudie där jag, med ett historiskt perspektiv, gjort en djupdykning i nuvarande läroplan, Lgr 11, samt den till hösten gällande Lgr 22. LÄS MER

  2. 2. Handen i hantverket eller huvudet i handboken? : En historiskt förankrad läroplansstudie med Lgr 22 i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ulrika Rask; [2022]
    Nyckelord :slöjd; Lgr22;

    Sammanfattning : Detta arbete tar sin avstamp i starten av min lärarutbildning när jag skulle definiera slöjdbegreppet. Med detta i fokus har jag gjort en litteraturstudie där jag, med ett historiskt perspektiv, gjort en djupdykning i nuvarande läroplan, Lgr 11, samt den till hösten gällande Lgr 22. LÄS MER

  3. 3. ”Den både höjer och sänker”. En kvalitativ studie om hur nio lärare i grundsärskolan ser på ”Läroplan för grundsärskolan 2011”

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Hillevi Lindberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteÅr 2011 fick grundsärskolan, och även grundskolan, en ny samlad läroplan. Syftet med denna studie var att undersöka hur några lärare i grundsärskolan såg på Läroplan för grundsärskolan 2011 (Lgrsä 11), efter att ha haft den som styrdokument i fyra och ett halvt år, samt att undersöka på vilket sätt den har bidragit till att förändra deras undervisning och syn på elevers lärande och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter En kvalitativ intervjustudie av sex lärares upplevelser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Viktoria Wallin; [2015-11-10]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; extra anpassningar; specialpedagogik; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte Studiens övergripande syfte var att belysa lärares upplevelser av extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter. För att besvara detta syfte utformades tre frågeställningar: Vilka extra anpassningar och medvetna metodval upplever lärarna att de använder för elever i läs- och skrivsvårigheter? Vilka möjligheter och hinder upplever lärarna i arbetet kring elever i läs- och skrivsvårigheter? Hur upplever lärarna organisationen kring extra anpassningar för elever i läs- och skrivsvårigheter? Teori Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv där omgivningen är avgörande för individens utveckling. LÄS MER

  5. 5. Nej, jag är inte en superhjälte – Jag är lärare! : Ett arbete om lärares krav, oskrivna krav & upplevelser utifrån läroplanerna 1962 och 2011

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Dino Bahtanovic; Antonia Botonjic; [2013]
    Nyckelord :Lärare; krav; 1960-talet; Lgr 62 11; förändring; upplevelser; dolda krav;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete ämnar undersöka vilka krav på lärare som har förändrats och inte förändrats utifrån läroplanerna 1962 och 2011. 1962 kom den första grundskoleläroplanen i och med att införandet av den obligatoriska nioåriga grundskolan krävde en sådan. LÄS MER