Sökning: "Lgr 62 11"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden Lgr 62 11.
1. Handen i hantverket eller huvudet i handboken? : En historiskt förankrad läroplansstudie med Lgr 22 i fokus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Detta arbete tar sin avstamp i starten av min lärarutbildning när jag skulle definiera slöjdbegreppet. Med detta i fokus har jag gjort en litteraturstudie där jag, med ett historiskt perspektiv, gjort en djupdykning i nuvarande läroplan, Lgr 11, samt den till hösten gällande Lgr 22. LÄS MER
2. Handen i hantverket eller huvudet i handboken? : En historiskt förankrad läroplansstudie med Lgr 22 i fokus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Detta arbete tar sin avstamp i starten av min lärarutbildning när jag skulle definiera slöjdbegreppet. Med detta i fokus har jag gjort en litteraturstudie där jag, med ett historiskt perspektiv, gjort en djupdykning i nuvarande läroplan, Lgr 11, samt den till hösten gällande Lgr 22. LÄS MER
3. 101 år av idrott : - En diskursanalys av svenska läroplaner från år 1919 till 2020
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats fördjupar sig i hur idrottsämnet representerats i läroplaner de senaste 101 åren.Idrottsämnets varande är förankrat i sitt varande men ämnets innehåll varierar i de olikaläroplanerna. LÄS MER
4. Att lära sig rätt kunskap och rätt värderingar : Om läroplanskoder i grundskolan 1962-2011
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Forskningsöversikten är till huvudsak ett litteraturstudium som spänner över perioden 1962-2011 och syftar till att frilägga den värdegrund på vilka läroplanerna vilar. Studiet innefattar en genomgång av de huvudsakliga källorna som berör ämnet läroplan och läroplanskod i form av artiklar och avhandlingar. LÄS MER
5. Resonera mera! : En studie om resonemangsförmågans kvantitativa och kvalitativa betydelse i samhällskunskap för år 4-6, från Lgr 62 till Lgr 11
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Although the words reasoning or being able to reason appear 480 times in today's curriculum Lgr 11, there are no explanations and justifications why students should learn and be assessed based on the knowledge requirements in their ability to reason. This paper examines how this can be found, mainly in the syllabus in civics education for grades 4-6, and whether the relevance of reasoning has been similar in previous curricula from 1962 to the present day. LÄS MER