Sökning: "the ideal multilingual self"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden the ideal multilingual self.

  1. 1. El yo multilingüe en las escuelas suecas : Qué es el yo multilingüe, cómo aparece y cuáles son sus relaciones con otros aspectos dentro del aprendizaje del español como L2 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Teodor Enblom; [2023]
    Nyckelord :L2MSS; Multilingual self; Second language; Ideal and ought-to L2 selves; L2 learning experience; L2MSS; Yo multilingüe; El yo L2 ideal y el yo L2 necesario; La experiencia de aprendizaje de L2;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to investigate in which manner and to what extent the existence of a multilingual self, that is, the ability of an individual to adopt a vision of themselves that encompasses many languages, relates to different aspects, such as the will to improve one’s linguistic ability or motivation to study, within learning and acquisition of second languages. The idea of a multilingual self has its theoretical base within the Second language motivational self system, or the L2MSS for short, which states that motivation is primarily derived from one’s vision of self and one’s previous experiences. LÄS MER

  2. 2. Motivation i moderna språk spanska : Skillnader och likheter mellan årskurs 6 och årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Susana Martín Lindström; [2021]
    Nyckelord :moderna språk spanska; motivation; förväntningar; upplevelse; motivationsförändringar; self-determination theory; self-efficacy; the ideal multilingual self; L3 self; moderna språk spanska; motivation; förväntningar; upplevelse; motivationsförändringar; self-determination theory; self-efficacy; the ideal multilingual self; L3 self;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa skillnader i grundskoleelevernas motivationer, i deras studier i moderna språk spanska, mellan två kritiska punkter: när de börjar läsa språket i årskurs 6 till deras sista år på grundskolan i årskurs 9, utifrån elevens perspektiv. De forskningsfrågor som använts för att uppnå syftet är: (i) vad framträder som centralt i elevernas motivation i sina språkstudier för årskurs 6 och 9?, (ii) på vilka sätt och i vilka aspekter kan man se att motivationen skiljer sig mellan de två grupperna? och (iii) vilka pedagogiska konsekvenser leder skillnaden i motivation till för ämnesdidaktiken mellan de båda grupperna? Studien baseras på intervjuer med elever från årskurs 6 och 9, som syftar till att samla information om deras erfarenhet av deras spansklärande, deras förväntningar och mål samt vad som motiverar dem. LÄS MER

  3. 3. Los efectos del bagaje multilingüe en la actitud lingüística y en la motivación para adquirir una lengua extranjera

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Romanska och klassiska institutionen

    Författare :Linnea Rutström; [2018]
    Nyckelord :Multilingualism; motivation; linguistic attitude; Motivational self system; foreign language; Spanish as a foreign language; the ideal self.; Multilingüismo; motivación; actitudes lingüísticas; Sistema del yo motivacional; lengua extranjera; español lengua extranjera; el yo ideal.;

    Sammanfattning : Este estudio se dedica a investigar los posibles efectos de un bagaje multilingüe en: (1) las actitudes ante el multilingüismo en general, y, más concretamente ante el español como lengua extranjera, (2) en la capacidad de crear autoimágenes ideales multilingües y como hablantes de español y, finalmente (3) en el esfuerzo intencional de adquirir español como lengua extranjera. Como parte del marco teórico del presente estudio se ha utilizado el componente yo idealdel sistema del yo motivacional de L2, proporcionado en primer lugar por Dörnyei (2005), pero ampliado en nuestro estudio para incluir el nuevo paradigma multilingüe. LÄS MER