Sökning: "tvåämneslärare"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet tvåämneslärare.
1. "Man är idrottslärare. Man är lite bohem." : En kvalitativ studie om hur idrottslärare upplever sin arbetsmiljö samt arbetsmiljörelaterade skillnader mellan ett- respektive tvåämnesidrottslärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : The purpose of this study is to examine how a chosen number of PE teachers experience their work environment couple to physical, psychological, and social aspects. The purpose of this study is also to examine if there are any differences between how a PE teacher with one subject and a PE teacher with two subjects experience their work environment. LÄS MER
2. Det livslånga lärandet : en studie om hur idrottslärare arbetar för att skapa ett bestående intresse hos elever för fysisk aktivitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte & frågeställningar Syftet med denna studie var att undersöka hur idrottslärare arbetar med att skapa ett bestående intresse för fysisk aktivitet hos elever samt i vilken utsträckning lärarna upplever att ämnet idrott och hälsa påverkar elevernas val att vilja vara fysisk aktiva. Studiens frågeställningar är följande: Hur ser idrottslärare på undervisningen i idrott och hälsa som ett sätt att skapa livslångt intresse hos eleverna för att bedriva fysisk aktivitet på fritiden? Hur skapar idrottslärare förutsättningar som främjar lärande och intresse kring fysisk aktivitet som kan bedrivas på fritiden? Metod Studien består av en kvalitativ metodansats, där intervjuer var den valda undersökningsmetoden. LÄS MER
3. Feedback - lärares vän eller fiende? : en studie av lärares användning av feedback
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Sammanfattning Syfte Syftet med föreliggande studie är att jämföra lärares verbala feedback i ett teoretiskt ämne med deras verbala feedback i ett praktiskt ämne. Med följande frågeställningar: Vilken typ av feedback ger lärare i idrott & hälsa? Vilken typ av feedback ger lärare i ett teoretiskt ämne? Hur ser lärare på feedback som ett pedagogiskt verktyg? Metod Föreliggande studie är en kvalitativ studie med observation och intervju som insamlingsmetod. LÄS MER
4. Idrottslärares arbetssituation som ett- respektive tvåämneslärare:
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : Att arbeta som lärare i idrott och hälsa innebär en risk att utsättas för stress och fysisk belastning. Denna studie syftar till att utforska lärares upplevda koppling mellan arbetsrelaterade fysiska och mentala påfrestningar och deras situation som ett- respektive tvåämneslärare i Idrott och hälsa.. LÄS MER
5. Varför studera mera? : En kvalitativ studie som jämför ettämnesläraren med tvåämnesläraren
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats var att undersöka om det fanns några skillnader i hur idrottslärare som endast undervisar i ett ämne jämfört med idrottslärare som undervisar i två ämnen såg på sin arbetssituation. Frågeställningarna utgick från att undersöka skillnader utifrån hur lärarna uppfattade sin fysiska samt psykiska arbetssituation. LÄS MER