Sökning: "undervisning laborationer lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 50 uppsatser innehållade orden undervisning laborationer lärande.

  1. 11. Lärares laborativa arbetssätt i fysikundervisningen i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lizette Stjernhammar; My Ågren; [2021]
    Nyckelord :fysikundervisning; laborativ undervisning; fysik; PCK; lärarnas arbetssätt;

    Sammanfattning : Problemformuleringen i denna undersökning är grundad i tidigare forskning om att lärare inte känner sig förtrogna i att undervisa i ämnet fysik med laborativa inslag. Det har även visat sig att ämnet är bortglömt i de tidigare årskurserna vilket gör att vårt syfte med denna undersökning är att undersöka hur lärare i årskurserna F-3 arbetar laborativt för att lära ut begrepp inom fysikämnet och att ta redan på vilka slags laborationer de använder sig av. LÄS MER

  2. 12. Skillnader i förståelse efter digitala kontra fysiska laborationstillfällen : En kvasiexperimentell studie i ämnet teknik vid undervisning i årskurs sju

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Stål Fredrik; Ljungström Martin; [2021]
    Nyckelord :Digitalt lärande; Virtuellt lärande; Undervisning på distans; Undervisning i teknik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete var att undersöka och mäta eventuella skillnader i eleversförståelse av koncepten konstruktionsprinciper, hållfasthet och konstruktioners stabilitetberoende på om eleverna arbetat med dessa koncept fysiskt i klassrumsmiljö eller digitalt pådistans. För att kunna göra detta försöker vi svara på följande frågeställning: Hur påverkaselevernas förståelse av koncepten konstruktionsprinciper, hållfasthet och konstruktionensstabilitet beroende på om de genomför laborationer digitalt eller fysiskt? Vi har använt enexperimentell metod för att kunna svara på frågeställningen där två grupper av elever i årskurssju fått genomgå två olika projektbaserade laborationer med brokonstruktioner; en digital ochen fysik. LÄS MER

  3. 13. Flipped Classroom – hur ser kemielever på metoden?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mathias Öström; [2020]
    Nyckelord :Flipped classroom; kemiundervisning; gymnasiekurser; kemi 1; kemi 2; pausa och spela om; enkätundersökning; Youtubefilmer;

    Sammanfattning : Sedan amerikanerna Bergmann och Sams introducerade Flipped Classroom i sin undervisning 2006 så har metoden blivit mer och mer populär och används av fler och fler lärare över hela världen. Antalet videogenomgångar på Youtube blir mer och mer täckande och finns i de allra flesta ämnen oavsett om man vill ha det på svenska eller på engelska. LÄS MER

  4. 14. Ska vi labba idag? : En studie av gymnasielärares syn på laborativt arbete i ämnet naturkunskap

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Elin Svensson; [2020]
    Nyckelord :Naturvetenskap; Laborativt arbete; Naturkunskap; Undervisning;

    Sammanfattning : Forskning har tidigare visat att laborativa aktiviteter i den naturvetenskapliga undervisningen kan bidra till fler olika typer av lärande hos eleverna. Detta arbete syftar till att undersöka hur lärare förhåller sig till och arbetar med laborativa aktiviteter i det tvärvetenskapliga gymnasieämnet naturkunskap. LÄS MER

  5. 15. Laborativa arbetssätt i klassrummet kring frögroning och fotosyntes

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Angelina Nilsson; [2020]
    Nyckelord :fotosyntes; photosynthesis; elever; frögroning;

    Sammanfattning : Överlag är det vanligt att elever i de yngre åldrarna har svårigheter att lära sig och förståde abstrakta processerna i fröets groningsprocess och fotosyntesen. Syftet med mittexamensarbete är att undersöka hur praktiska laborationer kan hjälpa elever attkonkretisera dessa abstrakta processer. LÄS MER