Sökning: "undervisning laborationer lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 50 uppsatser innehållade orden undervisning laborationer lärande.

  1. 16. Kemiundervisning under en pandemi : Har vi lärt oss någonting?

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Auri Olander; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; kemi undervisning; kommunikation; distans undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur en hastig övergång till fjärrundervisning upplevdes av och påverkade några kemilärare och deras undervisning. Undersökningen lyfter också elevperspektivet, men har inte fokus på det. LÄS MER

  2. 17. Kemilaborationernas dilemma – lärares visioner och verklighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Tanya Arpi; [2019]
    Nyckelord :laboratory work; laboratory teaching; science; chemistry; syllabus; laborationer; naturvetenskap; kemi; laborativ undervisning; läroplan; kursplan;

    Sammanfattning : Kunskaper inom naturvetenskap har stor betydelse för ekonomi, människors liv och hälsa samt inte minst vår miljö. För att erhålla både breda, allmänbildande kunskaper och mer specialiserade, djupa kunskaper behöver barn och ungdomar läsa naturorienterande ämnen redan i grundskolan. LÄS MER

  3. 18. Vikten av variation av arbetsmetoder i kemiundervisning : En kvalitativ intervjustudie av fem lärare i årskurs 7–9 om elevers motivation, intresse och engagemang att lära kemi

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Fadi Azzo; [2019]
    Nyckelord :Variation av arbetsmetoder; motivation; intresse; engagemang; lärande; kemi; intervju; lärare; elever;

    Sammanfattning : Både forskning och Skolverkets styrdokument betonar att variation av arbetsmetoder är av vikt för att motivera, intressera och engagera elever att lära kemi. Syftet med studien är att undersöka hur lärare arbetar för att stimulera elevers motivation, engagemang och intresse att lära kemi i årkurs 7–9. LÄS MER

  4. 19. Sociomatematiska normer i Malmös gymnasiefriskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joakim Zetterholm; [2018]
    Nyckelord :Matematik; Matematikdidaktik; Sociomatematiska normer; Normer i klassrummet; socialkonstruktivistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Sociomatematiska normer är ett relativt nytt begrepp för att förstå hur elever kan lära sig matematik. Denna norm är specifik till ämnet matematik och handlar bland annat om matematiska resonemang, jämföra och analysera olika lösningsmetoder och bearbeta misstag vid problemlösning. LÄS MER

  5. 20. Kemilärares motivationsarbete på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hasan David Cicek; [2018]
    Nyckelord :Motivation; intresse; ARCS-modellen; kemididaktik; kemilärare; enkät; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Elevers skolresultat kan inte endast förklaras av elevers färdigheter och förmågor, utan även elevers motivation spelar stor roll på skolresultaten. Om man bortser från våra reflexer så drivs allt vårt handlande av vår motivation. LÄS MER