Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Motivation för laborationer : En intervjustudie med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Jörn Passoth; [2023]
    Nyckelord :Motivation; laboratory lessons; open laboratory lessons; Motivation; laborationer; öppna laborationer;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur lärare beskriver elevers motivation i kemiundervisningen med särskilt fokus på laborationer, specifikt öppna laborationer. Datainsamlingen gjordes genom semistrukturerade intervjuer av fyra lärare, varpå intervjuerna transkriberades och analyserades med en induktiv tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. Enjämförelse mellan en digital laboration och en traditionell labortion i fysikundervisning : En fallstudie

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Aamir Hussain; Maryam Ebrahimi; [2023]
    Nyckelord :Physical educational technology; PhET-simulation; parallel coupling of an electric circut; electricity and electrical circuts; digital experiment; traditional experiment.; Fysisk utbildningsteknik; PhET-simulering; parallellkopplade elektrisk krets; elektricitet och elektriska kretsar; traditionell laboration; digital laboration.;

    Sammanfattning : Praktiska inslag i fysikundervisning spelar en betydande roll för elevernas lärande. Praktiska undersökande och utforskande arbetssätt gynnar elevernas kunskapsutveckling och deras uppfattning kring nya begrepp. LÄS MER

  3. 3. Men vad är det i bubblorna? : En kvalitativ studie med syftet att utveckla kunskaper om vilka hinder och möjligheter virtuella laborationer har som undervisningsmetod för elevers lärande av fotosyntesens reaktionshastighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tove Landström; [2023]
    Nyckelord :Virtuella laborationer; systematiska undersökningar; fotosyntes; undervisning NO årkurs 1–3; sociokulturellt lärandeperspektiv; variationsteorin.;

    Sammanfattning : Denna studie syftade till att utveckla kunskaper om vilka hinder och möjligheter virtuella laborationer har som undervisningsmetod för elevers lärande av fotosyntesens reaktionshastighet. De frågor som studien syftade att svara på var hur elevers förståelse utvecklas genom samarbete med den virtuella laborationen och vilka kritiska aspekter av fotosyntesens reaktionshastighet en virtuell laboration kan synliggöra. LÄS MER

  4. 4. Undervisning inom ämnet CAD på gymnasiets teknikprogram : En studie baserad på intervjuer genomförda med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Esa Ervasti; Stephen Mathew; [2022]
    Nyckelord :CAD; technological teaching; technology; knowledge; commands; procedures; strategic knowledge; Chester; construction; design; pedagogy; technical programme; CAD; teknikundervisning; teknik; kunskaper; kommandon; procedurer; kunskap om strategier; Chester; konstruktion; design; pedagogik; gymnasiet; teknikprogram;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka vad elever ges möjlighet att lära sig samt genom vilka läraraktiviteter sker kunskapsutvecklingen inom CAD (Computer-Aided-Design). Studien är baserad på en kvalitativ analys av intervjuer som genomförts med sju olika lärare som alla undervisar på gymnasiets teknikprogram i årskurserna 1 och 2. LÄS MER

  5. 5. Vad är vatten? : En experimentell studie om hur laborativ- och traditionell undervisning påverkar elevers förståelse för vattnets aggregationsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Natali Inanoglu; Vivien Tran; [2022]
    Nyckelord :Chemistry; waters state of matter; molecule; atom; laboratory teaching; traditional teaching; concept understanding; concept use; primary school; Kemi; vattnets aggregationsformer; molekyl; atom; laborativ undervisning; traditionell undervisning; begreppsförståelse; begreppsanvändning; grundskola;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det knappt finns forskning om vilken undervisningsform som lämpar sig för implementering för yngre elever i kemi. Frågan om att hitta en undervisningsmetod som ökar elevernas prestationer i kemi är en utmaning i det moderna skolsystemet. LÄS MER