Sökning: "undervisning om rymden"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden undervisning om rymden.

  1. 1. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  2. 2. Socialt samspel och digital teknik i förskolans undervisning : Hur förskolebarn förhandlar om teknik i en digital resa genom rymden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Robert Stenberg; Ferdous Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital teknik; förhandling; förskola; samspel; SCOT;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och diskutera hur digital teknik och pedagogiska aktiviteter ömsesidigt konstrueras och meningsförhandlas inom ramarna för ett teknikbaserat lek- och undervisningsprojekt i förskolan. The social construction of technology (SCOT) blev en relevant teoretisk utgångspunkt för studiens syfte. LÄS MER

  3. 3. Rymden får inte plats i en blå låda! : En studie av ett läromedel i 3D om vårt solsystem

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Maria Sparf; [2015]
    Nyckelord :NO-undervisning; visualisering; digitalt läromedel; 3D-modell; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever uppfattar ett nytt digitalt läromedel om rymden, NTA-rymden. Läromedlet bygger på en digitalt visualiserad modell i 3D av vårt solsystem och ingår i skolutvecklingsprogrammet NTA (Naturvetenskap och Teknik för Alla). LÄS MER

  4. 4. Barns tankar och idéer om himlakropparnas rörelse : Vanliga astronomiska missförstånd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Elin Johansson; [2014]
    Nyckelord :Astronomy education; astronomy misconceptions; seasons; day night; Celestial Motion in the Sun–Earth–Moon system; undervisning om rymden; astronomiska missförstånd; årstider; dag natt; omloppsbanor i sol–jord–månsystemet;

    Sammanfattning : Sammanfattning De flesta barn fängslas och visar intresse för temat rymden och finner vanligtvis att det är ett mycket intressant ämne. Fokusgruppen har varit elever i årskurs 4-6 och efter några större bortfall var det slutligen elever ifrån 8 klasser som deltog, totalt 94 elever. LÄS MER

  5. 5. Användning av 3D-skrivare i grundskolan för barn med synnedsättning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Gustav Knape; [2013]
    Nyckelord :3D-printing; visual impairment; haptic; blindness; education; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka om det går att använda 3D-skrivare för att skriva ut modeller i pedagogiskt syfte för barn med synnedsättning. Ett antal modeller skrevs ut till två barn med blindhet som gick på två olika grundskolor i Skåne. LÄS MER