Sökning: "kvalitativa metoder tjejer och killar"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden kvalitativa metoder tjejer och killar.

  1. 1. Tyst killar, sitt ner tjejer! : En kvalitativ studie om hur F-3 lärare arbetar för att motverka könsmönster och styra en genusmedveten undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Agnes Carlefred; Cornelia Eriksson; [2022]
    Nyckelord :elever; genusperspektiv; jämställdhet; kommunikation; könsmönster; lärare; skola F–3; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3 lärare tolkar, är medvetna om och arbetar i sitt klassrum ur ett genusperspektiv. Vi har använt av oss två kvalitativa metoder, fyra klassrumsobservationer som följs upp av fyra lärarintervjuer. LÄS MER

  2. 2. Hallå främling, låt oss samarbeta : En kvalitativ studie av hur anonyma spelare bemöter varandra på Counter Strike

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Hany Alhabboby; Faiyaz Hussain; [2016]
    Nyckelord :communication; trust; attitude; anonymous players; Counter-strike; gaming experience; cheaters.; kommunikation; tillit; bemötande; anonyma spelare; Counter-strike; spelupplevelse; fuskare;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how anonymous online players treat each other in the game environment in Counter Strike (CS GO), where the way they communicate can affect other people's gaming experience through cheating or "griefing". We have also sought to examine how issues of anonymity affected player's experiences. LÄS MER

  3. 3. ”Kanske är det den goa kladdkakan” – en kvalitativ studie om en fritidsgård med ovanligt många tjejbesökare.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Malin Henriksson; Tim Lindell; [2010-08-12]
    Nyckelord :Fritidsgård; ungdomar; genusnormer; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie undersöker vi möjliga faktorer som kan bidra till en jämn könsfördelning bland besökarna på en fritidsgård. Detta vill vi göra genom att, ur ett socionomperspektiv, undersöka Syltes fritidsgård som har lyckats med att nå en sådan fördelning. LÄS MER

  4. 4. Risken finns men det beror väl lite på. - en studie om gymnasieungdomars värderingar kring kondomanvändande

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ann-Sofie Arén; Elisabeth Neef; [2010-08-10]
    Nyckelord :Ungdomar; sexualitet; klamydia; STI; kondom; killar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på vilka tankar och värderingar gymnasieungdomar med fokus på killar har kring kondomanvändande. Huvudsakligen har tre genomgående teman använts; respekt, tillit och ansvar med följande frågeställningar: - Finns det några skillnader mellan tjejer och killar gällande kondomanvändande? - Är ungdomar mer angelägna att skydda sig mot graviditet än STI? - Hur vanligt är det att ungdomar använder skydd (kondom) vid sexuella kontakter? - Hur uppfattar ungdomar sannolikheten att smittas av STI och hur allvarligt upplever ungdomarna att det är att smittas av STI? - Vad påverkar kondomanvändandet hos ungdomar? - Hur ser värderingarna och attityderna ut kring kondomanvändande? - Krävs det nya och andra metoder i det förebyggande arbetet för att förändra och öka kondomanvändandet - Vad skulle få fler ungdomar att använda kondom? Frågeställningarna har utifrån deras karaktär använts i den metod där de varit mest lämpliga. LÄS MER

  5. 5. Genus i jazzundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Gunilla Törnfeldt (f. Hedin); [2008]
    Nyckelord :Genus; könsroller; jazz; musik; ensemble; jazzensemble; ensemblemetodik; metodik;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete var att få en bild av i vilken utsträckning det finns ett genusperspektiv i metodikundervisningen i jazzensemble och improvisation på musikhögskolenivå i Sverige. Även att få en bild av i vilken utsträckning verksamma lärare i jazzensemble och improvisation, som genomgått metodikkurser i samma ämnen, har en medvetenhet om genusfrågor samt ifall deras undervisning påverkas av det. LÄS MER