Sökning: "universal design for learning"

Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden universal design for learning.

  1. 21. Att se möjligheter där andra ser hinder : uppfattningar om inkludering och tillgänglig undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Sandra Calmerbäck; Anna-Maria Sandberg; [2017]
    Nyckelord :universal design for learning; Inkludering; gymnasiesärskola; tillgänglig undervisning; universal design för lärande; specialpedagogiska perspektiv; uppfattningar;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur pedagoger, elever och skolledare vid en gymnasieskola uppfattar fenomenen inkludering och tillgänglig undervisning genom att undersöka deras syn på möjligheter och utmaningar med att som elev inskriven i gymnasiesärskolan delta i undervisning på nationella program på gymnasieskolan. Vi har genomfört sju semistrukturerade intervjuer med målet att finna variationer i uppfattningarna kring inkludering och tillgänglig undervisning hos de olika aktörerna. LÄS MER

  2. 22. "Vi måste tänka hela barn, inte delar av barn" : en studie av specialpedagogisk handledning i förändringsprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Johanna Lüddeckens; [2017]
    Nyckelord :Autism Spectrum Disorder; Universal Design for Learning; Systemteori; komplexitetsteori; autismspektrumtillstånd; KASAM; specialpedagogik; handledning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka och kritiskt granska hur specialpedagogisk handledning används för att skapa en inkluderande skola för elever med Autsimspektrumtillstånd (Autism Spectrum Disorder - ASD).  Studien avser att särskilt undersöka hur fyra specialpedagoger arbetar med handledning som syftar till att bidra till att lärare utvecklar strategier/arbetssätt som skapar förutsättningar för lärande och delaktighet hos elever med ASD. LÄS MER

  3. 23. Educating the gamer. : An analysis on how the “gamer” is taught the rules of a game efficiently to recognize patterns and become a better player.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Persson William; [2017]
    Nyckelord :Tutorial; Immersion; Game Meechanics; Formal Analysis;

    Sammanfattning : In this thesis, the question of immersion and learning in tutorials is examined to find whether there are principles of design that can universally form a tutorial of a high quality according to several predetermined traits. A formal analysis of the tutorials for three specified games are conducted to identify the underlying principles of design that govern the structure for each individual tutorial. LÄS MER

  4. 24. Newcomers' entrepreneurial ventures in Smaland,Sweden:Dream or Reality?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Firas Wakas; Odysseas Piperidis; Steven Monteiro; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Purpose - The purpose of this research was to explain the practices that govern or influence the relationship between moneylender ALMI and newcomers (refugees or immigrants) seeking entrepreneurial ventures1. Design/methodology/approach - This is a descriptive, qualitative research study that entails an inductive reasoning approach and an interpretivism philosophy (epistemological stance). LÄS MER