Sökning: "universal design for learning"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden universal design for learning.

  1. 6. Tydliggörande lärmiljö : Hur ser den fysiska miljön ut och i vilken utsträckning skapar lärare en tydliggörande och tillgänglig undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rebecka Szemenkár; Malin Dahlin; [2022]
    Nyckelord :fysisk miljö; organisering av undervisning; tillgänglig lärmiljö; tydliggörande arbets- och aktivitetsordning; tydliggörande pedagogik; universal design for learning UDL ;

    Sammanfattning : I Skollagen framgår det att skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov, samt att barn och elever ska ges stöd och stimulans så att de utvecklas så långt som möjligt. Trots det finns det inte mycket forskning om hur en sådan lärmiljö kan skapas eller utformas. LÄS MER

  2. 7. Främjande faktorer för elever i språklig sårbarhet : En studie av gymnasiesärskoleelevers, gymnasieelevers och lärares upplevelser av undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Erika Börjes; [2022]
    Nyckelord :Language difficulties; upper secondary school; Swedish upper secondary special needs school; intellectual disabilities; interpretative phenomenology; lifeworld phenomenology; Språklig sårbarhet; intellektuell funktionsnedsättning; gymnasiet; gymnasiesärskola; tolkande fenomenologi; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie har studerat och jämfört hur elever i språklig sårbarhet och undervisande lärare på gymnasiesärskolan och gymnasieskolan beskriver främjande faktorer för kunskapsutveckling i undervisningen. Studien använder en kvalitativ tolkande- och livsvärldsfenomenologisk ansats. LÄS MER

  3. 8. Tillgängligt lärande genom Universell Design för Lärande : Universell utformning inom svensk utbildningssektor

    Master-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Åsa Johansson; [2022]
    Nyckelord :accessibility; design for all; learning environment; udl; universal design; universal design for learning; tillgänglighet; tillgänglig utbildning; tillgängligt lärande; lärmiljö; universell utformning; udl; universell design för lärande;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to examine the effects of Universal Design for Learning, UDL, has on accessibility in the Swedish school system. 12 semistructured interviews with teachers, special education teachers and school principals were conducted . LÄS MER

  4. 9. Machine learning for usability : A case study of mobile application design for Nokia

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Shanshan Hou; [2021]
    Nyckelord :Machine learning; user-centered design; anomaly detection; user experience; human-in-the-loop; information visualization; algorithm-friendly design; Maskininlärning; användarcentrerad design; anomalidetektering; användarupplevelse; människa i loopen; informationsvisualisering; algoritmvänlig design.;

    Sammanfattning : Nokia launched a website service Customer Insights (CI) to managers and executives from operator companies to track their customers’ experience. An upgraded mobile service is developed for providing more valuable information. The data was retrieved from the same dataset but less amount of information would be displayed in the mobile application. LÄS MER

  5. 10. Kognitivt tillgänglig undervisning i samhällskunskap : En forskningsöversikt med implikationer för inkluderande praktik i helklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Diana Savina; [2021]
    Nyckelord :universal design; universal design for learning; inclusive; inclusion; cognitive; civics; social studies; social science education; literacy; second order thinking; research review; samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; didaktik; inkludering;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftade till att undersöka vad som kan utgöra kognitiva hinder i lärandeprocessen under samhällskunskapsundervisning, med målet att finna implikationer för undervisning och examinationsformer som kan nå och engagera fler elever. Arbetet utgick ifrån ett teoretiskt ramverk för universellt utformade lärandesituationer, för att bidra till proaktiv och preventiv planering utifrån elevers funktionsvariation. LÄS MER