Sökning: "universal design for learning"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden universal design for learning.

  1. 16. Universal design for learning : En studie av lärares implementering och erfarenheter av UDL i klassrummet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ida Wallner; Ann-Sofie Thörnblad; [2019]
    Nyckelord :inkludering; läs- och skrivsvårigheter; tillgänglig lärmiljö; UDL; elevinflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur lärare upplever att arbeta enligt modellen Universal Design for Learning och hur det blir synligt i deras klassrum. Vi vill utforska vilka förtjänster och fallgropar lärarna kan se med UDL som modell för en tillgängliggörande lärmiljö som gynnar elever med olika förutsättningar, däribland elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  2. 17. Digital kompetens : Den fjärde industriella revolutionens krav på digital kompetens i relation till den strategiska kompetensförsörjningen inom industribranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Bobby Hall; Erik Ohlsson; [2019]
    Nyckelord :Digitalisering; digital kompetens; strategisk kompetensförsörjning; industri; digital skills; digital transformation; digital talent; hard and soft digital skills.;

    Sammanfattning : Problemformulering: Ledares uppfattning om vad som utgör digitala kompetenser relaterat till den strategiska kompetensförsörjningen av dessa kompetenser. Syfte: Att beskriva vad ledare inom industribranschen anser vara digitala kompetenser och betydelse ledare ger åt dessa kompetenser i relation till industriföretags strategiska kompetensförsörjning. LÄS MER

  3. 18. Tillgängliga lärmiljöer och tydliggörande pedagogik för ökad inkludering och delaktighet : - ur ett pedagog- och elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Susanna Lindström; Malin Liljeqvist; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogik; inkludering; delaktighet; tillgänglighet; lärmiljö och struktur.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger och elever i grundskolan upplever specialpedagogiskt stöd och stimulans, genom användandet av specialpedagogiskt material och gemensamma stödstrukturer, kan bidra till delaktighet, tillgängliga lärmiljöer och därmed inkludering. Vilka möjligheter och vinster liksom hinder och svårigheter upplevs? Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes med pedagoger och elever, vilka deltagit i ett skolutvecklingsarbete, samt en kompletterande enkät till pedagoger. LÄS MER

  4. 19. Extra anpassningar i grundskolan : - Belastning, svårighet eller en möjlighet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Monika Eriksson; Sara Stighall; [2019]
    Nyckelord :Extra anpassningar; kvalitativ intervju; olika skolprofessioner; ramfaktorteorin; Skrtics teori; UDL Universal design for learning;

    Sammanfattning : År 2014 kom en ny lag gällande arbetet med extra anpassningar. I lagen tydliggörs den undervisande pedagogens skyldighet att sätta in extra anpassningar i ett skede där eleven inte ses nå målen. Ändringen i skollagen har medfört direkta och indirekta effekter på arbetet med extra anpassningar inom skolor i Sverige. LÄS MER

  5. 20. QUEST FOR QUALITY EDUCATION FOR ALL PRIMARY SCHOOL CHILDREN IN KENYAPERSPECTIVES ON UWEZO INITIATIVE IN WEST POKOT COUNTY

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Nancy Mang’eni; [2018-08-25]
    Nyckelord :quality education; education for all; marginalized communities; Kenya; Uwezo;

    Sammanfattning : Aim: The study seeks to analyse the social, economic and political factors driving education marginalization in West Pokot County and assess the intervention and influence of Uwezo initiative in attaining literacy and numeracy among school children in West Pokot County. Lastly the study also intends to analyse the impacts of Uwezo in transforming the community in relation to quality education in West Pokot County. LÄS MER