Sökning: "universal design for learning"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden universal design for learning.

  1. 11. Tydliggörande pedagogik i grundskolan och gymnasiet ur specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Franzén; Therese Jutterdahl; [2021]
    Nyckelord :TEACCH; structured teaching; Universal Design for Learning; UDL; SENCo; tydliggörande pedagogik; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Studien syftar till att ge ett kunskapsbidrag kring specialpedagogers erfarenheter av tydliggörande pedagogik i grundskola och gymnasium. Vi använde kvalitativ intervjumetod med tematisk analys som metodansats. LÄS MER

  2. 12. Exploring the Roles of Parents and Teachers for Intervention for Inclusive Education of Children in Need of Support in Low & Middle Income Countries of the Southern Region of Africa. A Systematic Literature Review from 2011-2020

    Magister-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :FOLAKE SOYEGE; [2020]
    Nyckelord :School intervention; low and middle income countries; inclusive education; parents; teachers;

    Sammanfattning : Background: In this paper, we examine the role of parents and teachers in inclusive education intervention programmes.  Developing countries mostly have inclusive education policies in place, but implementation in many of such nations remain a serious challenge. LÄS MER

  3. 13. Universell design för lärande : En aktionsstudie om lärares lärande

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annelie Mickelsson; [2020]
    Nyckelord :Universal Design for Learning; teachers´ learning; sociocultural perspective; tools; action research study; research- based approach; Universal Design for Learning; universell design för lärande; lärares lärande; sociokulturellt perspektiv; redskap; aktionsforskning; verksamhetsnära forskning;

    Sammanfattning : Denna masteruppsats syftar till att bidra med kunskap om lärares lärande och undersöka deras användning av kulturella redskap i en aktionsstudie. I studien undersöks processen i ett arbetslag där universell design för lärande (UDL) presenteras och diskuteras som en möjlig stödstruktur för undervisningen i form av en aktionsstudie. LÄS MER

  4. 14. The impact of Universal Design for Learning in higher education. Experiences of university teachers two or three years after attending a workshop series on UDL

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Häggblom; [2020]
    Nyckelord :UDL; Universal design for learning; special education; widening participation; higher education development; designs for learning; student centered learning;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to problematize implementation of the concept of universal design for learning (UDL), (Meyer, Rose & Gordon, 2014) in higher education. The study focuses on what university teachers express regarding their experiences of the concept of UDL two or three years after having taken part of a series of workshops to learn UDL. LÄS MER

  5. 15. Skolans relevans för socialt arbete : En fallstudie om skolkonceptet NPF-säkring

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Stephanie Wittenby; Mathilda Gunnarsson; [2019]
    Nyckelord :neuropsychiatric diagnosis; availability; social work; school systems; case-study;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the protruding school concept NPF-säkring at the public school Källbrinksskolan in Sweden. Pupils with neuropsychiatric disabilities are particularly at risk to not reach the goals of the education and to have high school absence, which can lead to social exclusion later in life. LÄS MER