Sökning: "uppköp och sammanslagningar"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden uppköp och sammanslagningar.

  1. 11. Företagsanalys av Stora Enso, 1995 - 2004

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Pääaho; Lisa Kärnefelt; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: De senaste årtiondena har kännetecknats av sammanslagningar och uppköp bland annat av skogsbolag. Enso och STORA är inget undantag, 1998 beslutades att även de skulle fusioneras. Huvudproblemet i uppsatsen blir därför att studera varför Enso och STORA gick samman. LÄS MER

  2. 12. Strategic alliances in the dairy industry : with special reference to Arla Foods

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Sofia Hedberg; [2004]
    Nyckelord :co-operatives; cooperatives; dairy industry; strategic alliances; acquisitions; mergers; joint ventures; Arla Foods; Campina; Danone; Friesland Coberco; Resource-Based Theory;

    Sammanfattning : European dairy firms face intensified competition and continuously new challenges raised by a more dynamic business environment. Many important market players affect the dairy business environment; retailers are subject to structural changes as they are internationalizing and consolidating, food service is a fast growing sector, consumer demand is shifting and changes in the agricultural policy will influence future strategies. LÄS MER

  3. 13. Arbetet med en produktportfölj på en konsoliderad marknad

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Zdenek Cerny; Andreas Kungberg; Daniel Olenklint; [2002]
    Nyckelord :Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: En konsoliderad marknad kännetecknas av en hård konkurrens med många sammanslagningar och uppköp. Ska företaget kunna överleva på egen hand måste det växa snabbare organiskt än konkurrenterna för att inte bli uppköpt. För att uppnå detta krävs att företaget har en unik strategi samt en välutvecklad produktportfölj. LÄS MER