Sökning: "utagerande barn Göteborgs universitet"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden utagerande barn Göteborgs universitet.

  1. 1. Möjligheter och Hinder En vinjettstudie om pedagogers resonemang om barn som upplevs utagerande i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Line Oskarsson; Camilla Glimfjord; [2020-01-16]
    Nyckelord :Relationer; bemötande; förhållningssätt; barnsyn; utagerande beteende; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger i fem förskoleområden i två olika kommuner resonerar med utgångspunkt i sina erfarenheter kring möjligheter och hinder i bemötandet av barn som visar ett utagerande beteende. Studien har tagit sin utgångspunkt i en livsvärldsfenomenologisk ansats, då vi resonerat utifrån en konkret situation med fokus på pedagogers erfarenheter och upplevelser av att möta barn som visar ett utagerande beteende. LÄS MER

  2. 2. Utagerande beteenden i förskolan - en observations- och intervjustudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annalena Sjögren; Katrin Ström; [2014-08-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att beskriva situationer där barn reagerar med utagerande beteenden på en förskoleavdelning samt pedagogernas tankar kring barn som uppvisar utagerande beteende • Hur tänker och upplever pedagogerna barn som uppvisar utagerande beteende? • När, var och varför uppstår utagerande/konfliktsituationer? • Hur samspelar pedagogerna med barn som uppvisar utagerande beteende? • Hur hanterar pedagogerna utagerande/konfliktsituationer om de uppstår? Teori Studien utgår från den sociokulturella teorin eftersom den intresserar sig för hur sociala praktiker formas och hur olika tankar och idéer kommer till uttryck i praktiken. Säljö (2005) skriver att samspelet mellan kollektivet och individen är i fokus i den sociokulturella teorin. LÄS MER

  3. 3. Från pedagogers horisont. Ett lärarperspektiv på arbetet med utagerande barn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Petra Jonason; Camilla Lanhage; [2010-07-05]
    Nyckelord :utagerande barn; reflektion; erfarenhetsbaserat lärande;

    Sammanfattning : Syfte Det övergripande syftet med denna studie är att synliggöra pedagogers livsvärld i relation till fenomenen hur pedagoger hanterar utmaningen med utagerande barn i sin grupp samt hur pedagogers erfarenhetsbaserade lärande tar sig uttryck i arbetet med utagerande barn. Studien söker svar på följande frågor: • Vilka faktorer kan leda fram till en vändning i arbetet med utagerande barn? • Vad är det som medverkar till att pedagoger utvidgar sin handlingsrepertoar i arbetet med utagerande barn? • Vilka strategier och pedagogiska redskap upplever pedagogerna bidrar till att utveckla förmågan till samspel hos barn med utagerande beteende? Metod Studien tar sin ansats ur livsvärldsfenomenologin. LÄS MER

  4. 4. ”Länken som fattas kedjan” - en studie om ungdomar med utländsk bakgrund och institutionsplaceringar.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Faranack Ahmadi; [2008-02-12]
    Nyckelord :Ungdomar med utländsk bakgrund; Brottslighet; Exil;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka möjliga förklarningar till överrepresentationen av ungdomar med utländsk bakgrund inom vålds- och kriminalitetsstatistiken. I studien ingick två socialarbetare, en auktoriserad socionom från Fagareds ungdomshem och två ungdomar med utländsk bakgrund, även de från Fagareds ungdomshem. LÄS MER

  5. 5. NÄR MAN SLÄPAR SIN VÄSKA En kvalitativ studie om socionomers erfarenhet och uppfattning om skilsmässors effekter för barn

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Torbjörn Johannesson; [2007-06-26]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund I Sverige bor 72 % av barnen med sina båda biologiska föräldrar. I min hemkommun bor 78% av barnen med sina båda biologiska föräldrar. I mitt arbete som föräldrarådgivare träffar jag dock påfallande ofta föräldrar som är frånskilda. LÄS MER