Sökning: "värdegrundspedagogik"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet värdegrundspedagogik.

  1. 1. Barnets bästa eller verksamhetens bästa? : En studie om förskollärares tankar om att hantera etiska dilemman i verksamheten 

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Estella Bengtsson; Malin Johansson; [2015]
    Nyckelord :Etik; etiska dilemman; värdegrundspedagogik; förskollärare; förskollärares upplevelser;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad förskollärare uppfattar som etiska dilemman i sitt arbete, och hur de förhåller sig till dem. Utifrån syftet skapades tre forskningsfrågor: Vilka situationer på förskolan beskriver förskollärarna som etiska dilemman? Hur hanterar förskollärare etiska dilemman och vilka pedagogiska värden och perspektiv beaktas? På vilket sätt diskuteras etiska dilemman i eller utanför arbetslaget? För att få svar på syftet och frågeställningar används en kvalitativ intervjuguide och som hjälp vid analysen av empirin används värdgrundpedagogiska begrepp som teori. LÄS MER

  2. 2. Barns perspektiv på kamratstödjare : En studie i hur kamratstödjare påverkar det sociala klimatet på skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Alexander Hjertberg; [2014]
    Nyckelord :Kamratstödjare; värdegrund; barnperspektiv år 1-6;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa barns åsikter och tankar kring kamratstödjarrollen. I studien har intervjuer med kamratstödjare i årskurs 1-6 genomförts och elever från årskurs 6 har besvarat en enkät. Materialet har sammanställts och utifrån litteratur och tidigare forskning analyserats. LÄS MER

  3. 3. Jag kan inte ha nationella prov i social kompetens : En studie i pedagogers tankar om värdegrundsarbete

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Madelein Ottosson; Cecilia Nilsson; [2010]
    Nyckelord :värdegrundspedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to get an idea of how active teachers in various stages are defining and working with values in their activities, and to highlight the similarities and differences in the way that they are working on this in the various stages. Qualitative interviews with teachers in preschool, primary education and recreational centres are the basis of the results. LÄS MER