Sökning: "värdering av varumärke"

Visar resultat 16 - 20 av 37 uppsatser innehållade orden värdering av varumärke.

  1. 16. Varumärkesvärdering : Införandet av ISO 10668:2010

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Emma Cederström; Anita Milovanovic; [2013]
    Nyckelord :Immateriella tillgångar; varumärke; värdering; varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Det finns många olika metoder att tillämpa vid varumärkesvärderingarvilket lett till att värderingarna har varit av skiftande kvalitet och utformning. Detta harbidragit tillbland annat införandet avISO 10668:2010Brand valuation - Requirements for monetary brand valuation. LÄS MER

  2. 17. Varumärket- vår tids viktigaste tillgång

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Johanna Åkerström; Sandra Palmqvist; [2013]
    Nyckelord :värdering; ISO 10668; IAS 38; IFRS 3; Intangible assets; brands; valuation; brand valuation; ISO 10668; IAS 38; IFRS 3; Immateriella tillgångar; varumärke; varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Varumärket – vår tids viktigaste tillgång. Det är en immateriell tillgång som erbjuder ettexklusivt värde för konsumenten och en möjlighet för företag att utmärka sig från sinakonkurrenter. I genomsnitt upp till 50 % av ett företags balansräkning kan bestå avvarumärket och det beskrivs som lika viktigt som produktens kvalité. LÄS MER

  3. 18. Varumärkesvärdering : Hur värderas varumärken?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Handels- och IT-högskolan

    Författare :Mattias Lengberg; Nergis Muameleci; [2012]
    Nyckelord :värdering; IFRS 3; IAS 38; varumärke; varumärkesvärdering; immateriella tillgångar;

    Sammanfattning : Investeringar i varumärken är vitalt för värdeskapande och skapar stabilitet och identitet i företag. I många situationer är den ekonomiska effekten uppbenbar. Immateriella tillgångar är behäftade med problem rörande identifiering, värdering och presentation av internt upparbetade varumärken i balansräkningen. LÄS MER

  4. 19. Varumärkesvärdering : en studie om psykologiska egenskapers inverkan på en varumärkesvärdering.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Anna Hillerkrans; Theres Vingren; [2012]
    Nyckelord :Brand valuing; five factor-model; risk preference; Varumärkesvärdering; Femfaktor-teorin; Riskbenägenhet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att beskriva samband av revisorns bakomliggande psykologiska egenskapers påverkan vid värderingen av ett företags varumärke. Metod: Studien utgår ifrån en positivistisk vetenskapssyn där en kvantitativ ansats används. Teoretiskt perspektiv: Uppsatsens teoretiska kapitel utgår ifrån teorier om psykologiska variabler. LÄS MER

  5. 20. Metod för värdering av logistiknav i Sverige : förutsättningar för MellanSveriges LogistikNav

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

    Författare :Jenny Lindberg; Josefin Lindberg; [2011]
    Nyckelord :Logistiknav; MellanSveriges LogistikNav; Gävle-Borlängeregionen; Logistikranking;

    Sammanfattning : Flera städer och regioner har börjat arbeta tillsammans för att stärka sina gemensamma positioner och öppna nya möjligheter för företagen i regionen. Genom att etablera så kallade logistiknav kan samarbete mellan olika aktörer i regionen ske på nya villkor. LÄS MER