Sökning: "värdering av varumärke"
Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden värdering av varumärke.
21. Harmonisering av ISO 10668 varumärkesvärdering
Master-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Immateriella tillgångar har blivit allt viktigare i en globaliserad värld med stora företag som investerar och agerar i olika länder. En viktig immateriell tillgång är varumärken. För att kunna värdera ett varumärkes värde finns det flera finansiella metoder. LÄS MER
22. Värdering av kundavtal, varumärke och andra immateriella tillgångar i samband med förvärv enligt IFRS 3 och IAS 38 - Hur tillämpas dessa regler i praktiken?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Immateriella tillgångar såsom kundrelationer, varumärke och teknologier utgör ofta den drivande faktorn för att ett företag beslutar att förvärva ett annat företag. Sådana tillgångar representerar ofta en väsentlig del av förvärvade värde. År 2005 infördes en ny reglering gällande upprättande av koncernredovisningar. LÄS MER
23. Miljö som produkt - En utredande rapport om möjligheter att definiera fjärrvärmeprodukten som miljöklassificerad.
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för energivetenskaperSammanfattning : Sammanfattning Alltmedan miljödebatten får större utrymme i media, har efterfrågan på miljöklassificerade energiprodukter ökat. Miljöklassificeringar för elprodukter är etablerade sedan en tid tillbaka och erbjuds i olika kommersialiserade varianter. Miljöklassificeringar av fjärvärmeleveranser är däremot inte lika etablerat. LÄS MER
24. Värdering av varumärken
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Background: The trademark is something that surrounds us almost all the time wherever we are. Studies show that brands are becoming increasingly more and more important and that it is important to have a strong trademark. This may be a reason for acquisitions. LÄS MER
25. Värdering av varumärken -En studie utifrån två företag
C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problem: Ett varumärke är en immateriell tillgång som medverkar alltmer positivt till ett företags ekonomiska ställning. Endast förvärvade varumärken får lov att tas upp i balansräkningen vilket regleras av IFRS 3 om rörelseförvärv och IAS 38 om immateriella tillgångar. LÄS MER