Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares utsatthet i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Peter Billqvist; Maria Gillgard; Fanny Hansson; [2023-10-26]
    Nyckelord :Fritidshem; Våld; Galtung; Utsatthet; Hotfulla situationer; Verbalt våld; Fysiskt våld; organiseringen;

    Sammanfattning : I en kvantitativ enkätundersökning med kvalitativa inslag, undersöks fritidspersonalens utsatthet för hot och våld av elever. Detta efter att det har förekommit mycket medierapportering om elever som har utsatt sina lärare för olika typer av våld. Enligt tidigare forskning är lärares utsatthet ett problem internationellt och nationellt. LÄS MER

  2. 2. BARNS UTSATTHET FÖR VÅLD OCH KRÄNKNINGAR I VARDAGEN En kvalitativ intervjustudie med barns röster om våld och kränkningar online och offline

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Eva-Lena Dubos; [2023-06-28]
    Nyckelord :Barn; Våld; Kränkningar; Skola; Online; Offline;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ytterligare kunskap kring barns utsatthet för våld och kränkningar i vardagen såväl online som offline, samt öka förståelsen för hur barn uppfattar sin utsatthet och möjlighet att berätta om det för en vuxen på skolan. Vidare undersöks om det framkommer någon skillnad i hur flickor respektive pojkar talar kring dessa frågor. LÄS MER

  3. 3. Talet om hot och våld i skolan : En diskursanalytisk studie av tidningen Läraren

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Korsell; [2023]
    Nyckelord :Hot och våld i skolan; lärare; kompetens; diskursanalys; Foucault;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att synliggöra hur diskursen om hot och våld i skolan konstrueras genom diskursiva sanningar i tidningen Läraren, samt hur denna diskurs kan förstås i relation till kompetens inom ramen för läraryrket. Syftet delades in i två forskningsfrågor, där den andra frågeställningen utgick från resultatet av den första: 1. LÄS MER

  4. 4. Hjälp, vad säger jag nu? : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter av svåra samtal om våld vid ungdomsmottagningar.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Wilma Lyttegård; [2023]
    Nyckelord :Svåra samtal; Yrkesidentitet; Meningsskapande; Learning by doing;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen studerar hur lärandet av att hålla svåra samtal sker hos professionella, samt hur detta kan förstås relatera till formandet av en yrkesidentitet. Kunskap i ämnet har genererats genom analys av berättelser från personal på ungdomsmottagningen, baserat på deras erfarenheter av att hålla samtal om våld med unga människor. LÄS MER

  5. 5. Konsekvenser av destruktiva maskulinitetsnormer inom kvinno- och mansjourens verksamheter : En studie baserad på framställningar av personal på kvinno- och mansjourens verksamheter riktade till våldsutsatta kvinnor och män

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Elina Björk; Alexandra da Silva Lindow; [2023]
    Nyckelord :Destruktivitet; kvinnojour; mansjour; maskulinitetsnormer; våld i nära relation;

    Sammanfattning : Rådande destruktiva maskulinitetsnormers påverkan synliggörs i frågan om våld i nära relationer. Kvinnor och män som fallit offer för våld i nära relationer tas emot på olika sätt och insatser för stöd och hjälp som erbjuds skiljer sig markant beroende på om den utsatta är kvinna eller man. LÄS MER