Sökning: "vad betyder planering"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden vad betyder planering.

  1. 1. Med kulturarvet i egna händer : Hur kulturarvet har blivit en förmåga som ger elever bättre förutsättningar att lyckas i slöjden och i framtiden

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Elin Carlstein; Clara Hall; [2023]
    Nyckelord :cultural heritage; intangible heritage; tradition; sloyd; craft; sloyd education; kulturarv; immateriellt kulturarv; tradition; slöjd; slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Grundat i att det i kommentarmaterialet till kursplanen i slöjd står att slöjdundervisningen ska bidra till att medvetandegöra elever om kulturarvet, vill vi med denna uppsats undersöka hur slöjdlärare uppfattar begreppet kulturarv i relation till skolslöjden samt om och i så fall hur deras uppfattningar gör att undervisningen skiljer sig åt i praktiken. Det empiriska underlaget för den kvalitativa studien är intervjuer med sex verksamma slöjdlärare i grundskolan, vilket analyserats utifrån fenomenologisk teori. LÄS MER

  2. 2. "LÄTT ATT DRA ELEVERNA ÖVERSAMMA KAM” : En kvalitativ studie om vad elevinflytandet och lärarens genusmedvetenhet betyder för NO-undervisningen i årkurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Möller; [2023]
    Nyckelord :lärande; tjej; kille; naturvetenskap; elevinflytande; genusmedvetenhet; normkritisk;

    Sammanfattning : Lärarens arbetssätt i undervisningen gällande flickor och pojkar har förändrats över tid. Om läraren bedriver en genusmedveten NO-undervisning och samtidigt inkludera elevernas intresse, erfarenheter, värderingar och behov, skapas ett intresse för NO, enligt forskning. LÄS MER

  3. 3. Digitala lärverktyg som specialpedagogisk resurs

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Westerdahl; [2022]
    Nyckelord :Digitala lärverktyg; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturella perspektiv; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Westerdahl, Anna (2022). Digitala lärverktyg som specialpedagogisk resurs. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Regional fysisk planering utanför PBL : En studie om hur relationer, samverkan och legitimitetsfrågor hanteras i informella nätverk

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Amanda Forsberg; [2022]
    Nyckelord :Regional planering; PBL; governance; soft space; legitimitet; kommuner; informella nätverk;

    Sammanfattning : De flesta av Sveriges regioner har inte lagstöd i PBL för regional fysisk planering. Detta betyder att inte varje region i landet behöver upprätta eller utarbeta en regionplan. Många regioner är dock i behov av att samordna den fysiska planeringen och därför utvecklas ändå regional fysisk planering utanför det formella ramverket. LÄS MER

  5. 5. När koncept möter kontext : en studie om hållbar planering, samverkan och särintressen

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Martin von Schéele; [2022]
    Nyckelord :hållbar planering; fuzzy concept; region; stat; kommun; samverkan;

    Sammanfattning : Hållbar planering är idag ett allmänt vedertaget koncept inom samhällsplaneringen och den offentliga förvaltningen. Kommuner, regioner och statliga verk fokuserar alltmer sina strategiska inriktningar kring planeringsåtgärder som är tänkta att främja hållbarhet. LÄS MER