Sökning: "varför öva"
Visar resultat 16 - 20 av 38 uppsatser innehållade orden varför öva.
16. Varför låter det så bra? : Att härma andra för att bli en bättre låtskrivare
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Jag tror att låtskrivning är något de flesta av oss endast kan utveckla om vi övar på det. Att lyssna och härma hur andra har gjort, tror jag, är en ypperlig metod för att utveckla sitt eget låtskrivande. Jag har använt mig av detta arbete för att öva på att skriva låtar genom att utgå från andra artisters musik. LÄS MER
17. Att undervisa synskadade elever i klassisk gitarr : En intervjustudie av gitarrlärares syn på hur musikundervisning kan bedrivas med synskadade elever
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med studien att undersöka hur gitarrlärare arbetar med synskadade elever i klassisk gitarrundervisning, målet är att underlätta lärares arbete när det gäller att undervisa just synskadade elever i klassisk gitarr. Studiens forskningsfrågor är: Vad arbetar gitarrlärare med i sin undervisning med synskadade gitarrelever? På vilka sätt arbetar gitarrlärare med synskadade elever? Varför väljer lärare att arbeta som de gör? Studiens metod utgörs av intervjuer med lärare och elever samt och observationer av övningar och andra hjälpmedel lärare använder i sitt arbete med synskadade elever och hur de arbetar med dessa hjälpmedel. LÄS MER
18. Fumliga nypor, varför då? : Ett designteoretiskt perspektiv på lärares synsätt på vänsterhäntas lärande i klassiskt gitarrspel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Denna studie syftar till fördjupade kunskaper om hur gitarrlärare ser på vänsterhänthet i relation till instrumentets speltekniska svårigheter och hur de anser sig arbeta med vänsterhänta elever i sin undervisning. I uppsatsen ges en bakgrund om vad vänsterhänthet är, en historisk bakgrund om den klassiska gitarren och dess speltekniska svårigheter samt tidigare forskning om musikundervisning av vänsterhänta. LÄS MER
19. Vägen till en motiverande fiolundervisning : En intervjustudie med fyra fiollärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få ökad kunskap om och förståelse för vilka didaktiska val fiolpedagoger kan göra för att främja elevers motivation till att spela och öva. För att komma närmare ett svar på denna önskan har intervjuer med fyra fiolpedagoger genomförts. LÄS MER
20. Mindfulnessprogram för kompetensutveckling : Pedagogers upplevelser av förändring av kompetens två år efter ett mindfulnessprogram
Magister-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Mindfulness har används som fortbildning för pedagoger för att minska stress och ge verktyg för att förändra förhållningssätt beträffande sig själv och yrket. Det finns många medicinska studier som pekar på fördelar med att öva sinnet med att vara närvarande i nuet, alltså att vara mindful. LÄS MER