Sökning: "varför öva"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden varför öva.

  1. 21. Vad är egentligen syftet? : En fenomenografisk studie av varför lärare använder sig av grupparbeten i sin undervisning och hur de resonerar kring indelningen av grupper och bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erika Bengtsson; [2013]
    Nyckelord :Pedagogik; Gymnasial nivå; Lärare; Intervjuer; Fenomenografi; Grupparbete – syfte; gruppindelning och bedömning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur lärare upplever syftet med att använda arbetsmetoden grupparbeten i sin undervisning, hur de resonerar kring indelning av eleverna till grupper samt hur de resonerar kring bedömningen av dessa grupparbeten. Studien bygger på halvstrukturerade intervjuer med nio yrkesverksamma lärare på gymnasial nivå och då syftet är att undersöka hur lärarna själva upplever dessa fenomen har resultaten analyserats ur ett fenomenografiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Gustar-konstruktionen utifrån låten Me Gustats Tú an Manu Chau - ett didaktiskt förslag

    Kandidat-uppsats,

    Författare :sergio alegria pena; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : BakgrundLärare vittnar ofta om hur svårt det är för elever att ta till sig spanskans gustar-konstruktion.Detta är en vanlig och mycket användbar konstruktion som behövs för att samtala om tyckeoch smak. Konstruktionen är komplex, men elever klarar sig långt med de vanligasteformuleringarna. LÄS MER

  3. 23. Social och emotionell kompetens : Konsten att umgås med varandra

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanna Kemppainen; Sanna Kemppainen; [2012]
    Nyckelord :Empati; social och emotionell;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att barnen skulle bli medvetna om sina känslor och hur det påverkar deras handlande. Barnen fick därför arbeta med sina känslor för att de skulle bli medvetna om hur, var och varför de får dessa känslor. Tanken var även att barnen skulle försöka sätta sig in i andra individers perspektiv. LÄS MER

  4. 24. Språkelevers uppfattning om sin egen språkinlärning i engelska och spanska

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sofia Thörn; [2012]
    Nyckelord :språkinlärning; engelska; spanska; motivation; ;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att få insikt i hur elever uppfattar sin egen inlärning i specifika ämnen samt att ökaförståelsen för hur de tänker kring användandet av språkkunskaper i framtiden och hur de använder sig av sinanuvarande kunskaper i vardagen. De grundläggande frågorna för undersökningen var: Hur ser elevernasuppfattning ut av inlärning av spanska jämfört med engelska? Finns det skillnader i inlärningen av de bådaspråken och hur kan i så fall skillnaderna ta sig uttryck? I det här arbetet användes en kvalitativ intervju som metod. LÄS MER

  5. 25. Att skriva i och utanför skolan. En kvalitativ studie av elevers uppfattningar av skrivande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Johansson; [2011-09-29]
    Nyckelord :skrivande; inflytande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka elevers uppfattningar av skrivande i och utanför skolan. Med utgångspunkt i frågeställningar som vad eleverna har för uppfattningar av vad, när, hur och varför de skriver och vilken betydelse skrivandet har för dem, genomfördes en intervjustudie ur ett fenomenografiskt perspektiv med elever i årskurs 6. LÄS MER