Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  2. 2. Hur mycket ska man behöva tåla? EU:s varumärkesrätt och varumärkesparodier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Erik Follin; [2020]
    Nyckelord :immaterial rätt; EU-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Parodi är en uttrycksform med en dokumenterad existens som löper tillbaka till det antika Greklands dagar. Även om parodier är vanligast förekommande i relation till upphovsrättsskyddade verk, är stundtals även varumärken måltavlan för parodister. LÄS MER

  3. 3. Optimering orderplock i ett mindre företag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för maskinteknik

    Författare :Rickard Engström; [2017]
    Nyckelord :Order picking; warehouse; error picking; article; orderplock; lager; felplock; artikel;

    Sammanfattning : Arbetet utfördes på Mirro AB som är ett mindre företag som tillverkar skjutdörrslösningar i sin tillverkning i Hillerstorp, Småland. Inom företaget finns två varumärken, Mirro och Pelly System. LÄS MER

  4. 4. Produktplaceringens avtryck i en TV-serie

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Yessenia Orellana; Savannah van Trigt; [2016]
    Nyckelord :Product placement; memory process; brand awareness visual and auditive placements.; Produktplacering; minnesprocessen; varumärkeskännedom; visuell och auditiv produktplacering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att ge en utökad förståelse för hur användandet av produktplacering kan påverka tittarnas syn på en TV- serie. Metod: Ett avsnitt av den svenska TV- serien Solsidan användes på grund av dess omfattande kritik mot användandet av produktplaceringar. LÄS MER

  5. 5. Förväxling eller förvirring? - Överlappning mellan skyddsreglerna inom varumärkesrättens intrångsbestämmelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Emma Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Immaterialrätt. Varumärkesrätt. Anseendeskydd. Förväxlingsrisk. Överlappning.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Trade mark law is a changing and greatly market controlled legal area where the circumstances in each individual case plays a great part in the assessment on whether there is an infringement or not. The protection of trade marks is found, among others, in vital regulations, directives and case-law from the European Union as well as in national law. LÄS MER