Sökning: "vi lär oss genom erfarenhet"
Visar resultat 21 - 24 av 24 uppsatser innehållade orden vi lär oss genom erfarenhet.
21. Lärares konflikthantering i klassrummet
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Undersökningen belyser frågan om hur man som lärare i grundskolans tidigare år, kan hantera konflikter i klassrummet med perspektiven förebyggande, genomförande och uppföljning och med kopplingar till lärarens personliga verktyg, styrdokument samt arbetsmetoder i skolan.I undersökningen har vi använt oss av kvalitativa intervjuer med sex lärare fördelat lika på tre skolor, där avsikten inte har varit att jämföra skolor, utan att finna exempel på hur man som lärare går tillväga och vad för stöd man finner på sin skola. LÄS MER
22. Kalla fötter en kvalitativ studie kring hur pedagoger aktivt arbetar med läs- och skrivinlärning
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Inledning och syfteVårt arbete handlar om läs- och skrivinlärning och dess utveckling både inom yrkesverksamhet och inomlärarutbildning. I inledningen presenteras vårt intresse för ämnet och varför vi valt att undersöka detta. LÄS MER
23. Elgitarrundervisningens dilemma
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Bakgrund: Vi är båda elgitarrister och verksamma gitarrpedagoger. Vi vill genom dettaarbete söka svar på vad det finns för lämpligt undervisningsmaterial, som knyter sammangehör, musikteori och praktik på ett bra sätt. LÄS MER
24. Bild och form - ett redskap för utveckling och lärande
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta arbete grundar sig på fyra klasslärares tankar och erfarenhet av att integrera bild och form i undervisningen, hur de ser på bild och form som ämne och vilket pedagogiskt värde de menar att bild och form har för elevernas utveckling och lärande. Vi har intervjuat dessa fyra lärare och genom deras exempel får vi ta del av hur de använder bild och form samt varför de använder det den ämnesteoretiska undervisningen. LÄS MER