Sökning: "vi lär oss genom erfarenhet"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden vi lär oss genom erfarenhet.
11. Specialpedagogiska insatser inom svensk hörselhabilitering för barn och ungdom. En intervjustudie om några specialpedagogers erfarenheter av sin yrkesprofession.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilken yrkesroll specialpedagoger inom hörselhabilitering för barn och ungdom har samt att dokumentera specialpedagogernas beprövade erfarenhet avseende deras arbetsuppdrag för barn och ungdomar inom deras målgrupp. Teori: Det sociokulturella perspektivet som Lev Vygotskij är lärofader till har använts som teoretisk anknytning. LÄS MER
12. "Jag hatade matte", Vuxnas berättelser om sina upplevelser av skolämnet matematik. "I hated maths", Adults Narrations about their Experiences of the School Subject Mathematics
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: PISA (Skolverket, 2012) och TIMSS (Skolverket, 2011b) visar att svenska elever presterar på en lägre nivå i matematik vid internationella jämförelser med jämnåriga i andra länder, samtidigt som flera vuxna har en negativ inställning till matematik. Som matematiklärare och blivande specialpedagog med ett stort intresse för matematik uppkommer frågan; vad är det som gör att så många elever och vuxna har en negativ inställning till matematik? I det här arbetet undersöks frågan för att öka kunskapen inom matematik och specialpedagogik. LÄS MER
13. ”Lättast är nog om någon visar mig först, sen tänker jag själv, typ”. En kvalitativ studie om elevers syn på sitt lärande
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : AbstractSyfte: Studies syfte var att ur ett elevperspektiv undersöka hur elever i grundsärskolan årskurs 7-9 såg på sitt lärande. Undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån två frågeställningar som berörde elevernas lärande. LÄS MER
14. Experiment och inlärning : Experiment som metod för inlärningsstudier
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historiaSammanfattning : Humans are curious beings. We investigate and explore. We experiment and learn from them. But that process of learning is not very easy to study. LÄS MER
15. Om pedagogers kommunikationsstil och barns förmåga till uppmärksamhet- About teachers’ communicative style and children’s ability to focus and pay attention
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractProblemområdeFörmågan att koncentrera sig och att hålla fokus har stor betydelse för allt lärande. Det finns många olika faktorer som kan påverka uppmärksamhetsförmågan. LÄS MER