Sökning: "vi lär oss genom erfarenhet"
Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden vi lär oss genom erfarenhet.
16. Tyst kunskap i arbetslivet : En kvalitativ studie ur ett medarbetarperspektiv
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den tysta kunskapen karaktäriseras ofta av att det är abstrakt och svårt att definiera vilket har gjort att detta benämns som “tyst”. Denna studie har som syfte att undersöka medarbetares uppfattning om hur dem upplever att kunskapsöverföring sker och om medarbetarna reflekterar själva över tyst kunskap. LÄS MER
17. Hantera din stress - få tid att arbeta : En kvalitativ studie om universitetslärares hantering av stress på arbetsplatsen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Stressrelaterade sjukdomar är ett problem som ökar i samhället. Universitetslärare upplever ofta känslan av att inte räcka till. Syftet med studien var att se hur universitetslärare lär sig att hantera stressorer på arbetsplatsen. LÄS MER
18. Nyckelfaktorer i en utlandsetablering : En studie som beskriver SMFs internationaliseringsprocess
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Att bedriva internationell verksamhet är ett omtalat fenomen då vi idag handlar mer med andra delar av världen, lär oss fler nya språk och reser längre bort än förut. Internationalisering har blivit allt viktigare för tillväxten av företag och det ses som en ofrånkomlig överlevnadsstrategi som bidrar till värdefulla erfarenheter och användbart lärande. LÄS MER
19. Hur upplevs positiva och negativa somatiska markörer vid stora livsbeslut?
Kandidat-uppsats, Psykologiska institutionenSammanfattning : Personer som saknar förmåga att uppleva emotioner tar sämre livsbeslut trots en hög IQ. Somatiska markörer är förändringar i kroppens inre tillstånd som uppträder då vi ställs inför ett emotionellt laddat stimuli och deras funktion är att stödja beslutsfattandet. LÄS MER
20. Den framgångsrika individuella utvecklingsplanen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : SammanfattningViberg, Cecilia. (2010). Den framgångsrika individuella utvecklingsplanen. (The successful development plan. LÄS MER