Sökning: "vi lär oss genom erfarenhet"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden vi lär oss genom erfarenhet.

  1. 6. Överkompensera, anpassa eller förändra dig!

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Anna Lundqvist; [2020-08-05]
    Nyckelord :Manliga normer; mens; normalisering; self determination theory;

    Sammanfattning : Vi vet att naturvistelse ger multidimensionella hälsoeffekter men våra könsroller ger oss olika förutsättningar till att komma ut. Inom friluftslivet riskerar kvinnor bli osynliga på grund av friluftsaktiviteter som undersökts inom friluftsforskningen och aktiviteter som idealiseras av omgivningen är mansdominerade. LÄS MER

  2. 7. "Man lär sig tänka själv och då får man mer fantasi!" Harry Potter-seriens didaktiska möjligheter i F - 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cassandra Nicoletti; Yasemin Residovska; [2018]
    Nyckelord :fan fiction; fantasylitteratur; Harry Potter; läsning; erfarenhetspedagogik; undervisning; litteraturdidaktik; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka didaktiska möjligheter Harry Potter-serien av J.K. Rowling kan ha i årskurs F – 3. LÄS MER

  3. 8. Flerspråkighet i förskolan : Pedagogers erfarenhet av arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Ryd; Sandra Svedenfors; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; erfarenhet; pedagoger; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie av vad pedagoger 1på två förskolor i olika kommuner i södra Sverige har för erfarenheter av sitt dagliga arbete med de flerspråkiga barnens språkutveckling, samt vilka metoder de använder sig utav i förskolans verksamhet. Det skrivs in allt fler barn med annat modersmål än svenska i förskolorna i Sverige idag. LÄS MER

  4. 9. Konflikthantering i förskolan : pedagogers resonemang kring kommunikation i samband med konflikthantering.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Odqvist; Erika Östling; [2017]
    Nyckelord :Pedagog; konflikt; konflikthantering; förskola; kommunikation; behov; Nvc;

    Sammanfattning : Begreppet konflikt förekommer dagligen i förskolans verksamhet, konflikter är oftast oundvikliga eftersom att människor kan ha olika synsätt på saker och ting men oavsett detta är det viktigt att konflikter kommuniceras och hanteras så att alla inblandade parter får sina röster hörda. I förskolans verksamhet arbetar pedagoger ständigt med att utveckla både sin egen och barns förmåga till konflikthantering genom språket. LÄS MER

  5. 10. Användning av digitala läromedel och verktyg inom NO- och teknikundervisningen : En kvalitativ studie i en 1:1-högstadieskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna-Lena Nyström; [2017]
    Nyckelord :NO-undervisning; naturvetenskap; högstadieskola; digitala läromedel; digitala verktyg; digitala resurser;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en studie genomförts om hur digitala läromedel och verktyg används inom NO- och teknikundervisningen av lärare i en kommunal 1:1-högstadieskola, samt vilka erfarenheter de skaffat sig genom användandet. En utgångspunkt har varit att studera drivkrafterna för användningen av digitala resurser i skolan, där teknikutvecklingen i samhället samt krav på förbättrade utbildningsresultat är några exempel. LÄS MER