Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Transdisciplinärt lärande med och genom estetiska uttrycksformer Ett utvecklingsarbete om att använda sig av estetiska uttrycksformer i undervisning av andra ämnesområden i förskolan Namn Lena

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lena Jonsson; Jennie Johansson; [2024-02-29]
    Nyckelord :lärandeobjekt; pedagoger; estetiska uttrycksformer; transdisciplinärt lärande; utvecklingsarbete; aktionsforskning; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt pedagogers medvetenhet och kompetens kring estetiska uttrycksformer i ett transdisciplinärt lärande. Detta innebär att använda sig av till exempel dans, musik, drama och bild som en metod för att undervisa i andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Hur lärare värderar och arbetar med motoriken i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filip Velin; Victor Kirstein; [2022]
    Nyckelord :Motorik; Elever; Pedagoger; Idrott och Hälsa;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi bildat oss en uppfattning om stora skillnader kring motoriken hos barn och ungdomar. Eftersom vår utbildning sker både teoretiskt och praktiskt har vi fått erfarenhet om hur området kan behandlas från teori till praktik genom bland annat vår verksamhetsförlagda utbildning. LÄS MER

  3. 3. “Om jag är aktiv, är barnen aktiva!” : En studie om förskolepersonals förhållningssätt angående fysisk aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Malin Jönsson; Matilda Larsson; [2022]
    Nyckelord :Erfarenhet; Fysisk aktivitet; Förhållningssätt; Hälsa;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats där barn ska ges möjlighet att utveckla sitt välbefinnande samt lägga grunden för ett hälsosamt liv. Eftersom stillasittandet bland barn ökat de senaste decennierna har vi valt att fördjupa oss i vilken betydelse förskolan har i utvecklandet av goda fysiska aktivitetsvanor och en hälsofrämjande livsstil. LÄS MER

  4. 4. Lär vi oss av våra misstag? : En kvantitativ studie om hur olika generationer av investerare agerar vid kriser med särskilt fokus på generation Z

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Vilma Karlsson; David Lantz; [2022]
    Nyckelord :Beteendefinans; börspsykologi; bias; finansiella kriser; rationalitet; covid-19; generation Z;

    Sammanfattning : Bakgrund: Under våren 2020 föll Stockholmsbörsen kraftigt med över 30% under en månads tid till följd av den globala corona-pandemin. Börsen skulle dock återhämta sig inom ett halvår och fortsätta visa en starkt positiv trend där flera index avslutade året 2020 med en totalt sett positiv utveckling. LÄS MER

  5. 5. Framgångsfaktorer för att bemötahögpresterande och särskilt begåvade elevers behov i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Frida Tönnäng; [2021]
    Nyckelord :berikning; högpresterande elever; matematikundervisning; särskild begåvning; understimulans;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på framgångsrika faktorer för att anpassa undervisningen i matematik för högpresterande och särskilt begåvade elever, detta för att tatillvara på deras begåvning. Den tidigare forskningen visar att högpresterande och särskilt begåvade elever är inte att förhasta som samma sak, det som de har gemensamt är att dessa elever behöver mer utmaningar i undervisningen. LÄS MER