Sökning: "virtuella stimuli"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden virtuella stimuli.

  1. 1. Room Impulse Response Interpolation

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Daníel Thor Wilcox; [2023]
    Nyckelord :Virtual Acoustics; Machine Learning; Signal Processing; Room Impulse Response; Virtuell Akustik; Maskininlärning; Signalbehandling; rumsimpulssvar;

    Sammanfattning : In Virtual Reality (VR) systems, the incorporation of acoustics allows for the generation of audio-visual stimuli, facilitating applications in engineering, architecture, and design. The goal of virtual acoustics is to create a realistic sound field in continuous space. LÄS MER

  2. 2. Virtuella vägmarkeringar för att påverka hastighetsval vid bilkörning : Effekt och upplevelse hos bilförare med respektive utan ADHD

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Katarina Iversen; [2020]
    Nyckelord :Virtuella vägmarkeringar VRM ; Field of View FoV ; Intelligent Speed Adaptation ISA ; ADHD; hastighetsupplevelse;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att bilförare tenderade att underskatta hastigheten de färdas i med ca 20%. Forskning har även visat att hastighetsupplevelse hos bilförare kan påverkas av ett utökat Field of View (FoV) vilket resulterar i lägre hastighetsval (Pretto et al., 2009; Schütz et al. LÄS MER

  3. 3. Measuring Complexity of Built Environments : The impact of traffic lights and load of traffic levels on how drivers perceive stress

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Periandros Papamarkos; [2020]
    Nyckelord :Driver behavior; Stress perception; Driving simulation; Built Environment; Virtual scenarios; ;

    Sammanfattning : To understand which factors affect the perception of stress while driving is interesting since it would help us to get closer to comprehending how the street network design can avoid putting stress on the drivers. Earlier research has measured drivers’ perception of safety under different street conditions by using video clips of real street environments. LÄS MER

  4. 4. The Uncanny Valley, musik och uppfattningen av virtuella karaktärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Pavlo Theodoridis; Kalle Elofsson; [2019]
    Nyckelord :Virtuella karaktärer; konsonanta dissonantaintervall;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi undersökt hur musik kan påverka människors perception av virtuella karaktärer. Det har gjorts i relation till något som kallas för The Uncanny Valley, en term som myntades av robotforskaren Dr Masahiro Mori (1970). LÄS MER

  5. 5. Strävan efter den virtuella känseln : En kvalitativ fallstudie på svenska e-handelsföretag i modebranchen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Louise Borg; My Täpp; [2018]
    Nyckelord :Modebranschen; e-handel; virtuella servicelandskap; känselstimuli; interaktion; showrooming; visuella element.;

    Sammanfattning : Titel: Strävan efter den virtuella känselnFörfattare: Louise Borg, My Täpp Handledare: MaxMikael Wilde Björling Examinator: Christine Tidåsen Kurs: Kandidatuppsats, 15hp. Företegsekonomi III - Marknadsföring. Programmet Inredning och Butikskommunikation, Linnéuniversitetet, VT18. LÄS MER