Vad motiverar professionella i olika karriärstadier?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Motivation är ett relevant ämne för att företag ska kunna motivera och styra anställda på ett optimalt sätt. Anställda som är motiverade är mer produktiva (Linder, 1998) och det leder till att organisation gynnas genom en ökad prestation (Sekhar, Patwardhan, & Singh, 2013). Det finns många faktorer att ta hänsyn till när människors motivation studeras, exempelvis kan typ av målgrupp påverka hur motivationen ser ut. Syftet med studien är att utforska vad professionella motiveras av och vidare undersöka om motivationen skiljer sig mellan olika karriärstadier, med hänsyn till både ålder och titel, och i så fall hur. Utefter det teoretiska ramverket som delat in motivation i inre och yttre motivation har sedan hypoteserna utvecklats. Hypoteserna har vidare testats med en validerad skala (Amabile, Hill, Hennessey, & Tighe, 1994). Uppsatsen baseras på en enkätundersökning med professionella akademiker inom företagsekonomi som målgrupp, vilket resulterade i 134 svarande. Datamaterialet har sedan genom en explorativ faktoranalys kunnat dela in motivation i fem faktorer; kontroll och förståelse, erkännande, motprestation, problemlösning samt belåtenhet. Utfallet av studien visar att det inte kan fastställas att det finns samband mellan karriärstadier och titel. Däremot kan det fastställas att professionella är mer inre motiverade individer utifrån målgruppen akademiker inom företagsekonomi.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)