Hur barn upplever den nya livssituationen till följd av traumatiska händelser : En litteraturöversikt med kvalitativ ansats

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Bakgrund: Omvårdnad är sjuksköterskans specifika kompetens som innefattar det barncentrerade vårdarbetet för att kunna möta och hantera barnets unika behov och lindra barnets lidande. Syfte: Syftet var att beskriva hur barn upplever den nya livssituationen till följd av traumatiska händelser. Metod: Uppsatsen är en litteraturöversikt med kvalitativ ansats som baseras på tio vetenskapliga artiklar och analyserades enligt Fribergs metod. Resultat: Vid en traumatisk händelse blir barnet rädd och kan känna sig annorlunda samt ensamt. Detta kan påverka barnet för en lång tid framöver när barnet blir påmind om och återupplever den traumatiska händelsen. Slutsats: Den traumatiska händelsen skapar en ny livssituation som påverkar barnet vid händelsen och långt in i framtiden om barnets behov inte möts och hanteras under vårdtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)