Läroböcker i matematik under åren 1986-1993 och 1998-2004 : Läroböckers innehåll sett i relation till nationella skolreformer och internationella undersökningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: 1980- och 1990-talet omfattades av flertalet reformer av skolan, såsom en ny läroplan, decentraliseringen och avskaffandet av den statliga läromedelsgranskningen, vilket kom att påverka bland annat matematikundervisningen. Under denna period genomfördes även TIMSS-undersökningar som testade elevers kunskaper i matematik. Läroboken spelar en viktig roll i matematikundervisningen. Frågan som ställs i föreliggande studie är vilken roll läroboken hade under perioderna 1986-1993 och 1998-2004. För att belysa hur läroboken påverkade skolmatematiken under perioderna görs i föreliggande studie en läroboksanalys av andelen algebra-, prealgebra- och aritmetikuppgifter i läroböcker för årskurs 6. Läroböcker från två tidsperioder (1986-1993 & 1998-2004) analyseras, vilka är före och efter införandet av Lpo 94, för att se om en förändring av innehållet skedde efter införandet av en ny läroplan. Samtidigt genomfördes en TIMSSundersökning 1995, vilket möjliggör att resultaten i föreliggande studie kan ställas emot TIMSS-undersökningens resultat. Resultaten visar att läroböckerna från 1986-1993 innehöll en stor andel aritmetikuppgifter och en liten andel algebra- och prealgebrauppgifter. Andelen aritmetikuppgifter förändrades inte nämnvärt till den andra perioden (1998-2004). Andelen algebra- och prealgebrauppgifter ökade ganska kraftigt, men motsvarade fortfarande under 1/10 av läroböckernas innehåll. Resultaten indikerar att innehållet i läroböcker inte verkar ha förändrats nämnvärt vid införandet av en ny läroplan. Något som således tyder på att det kan finnas en tröghet vid införandet av nya läroplaner. Det finns indikationer på att nya läroboksförfattare var viktiga för att förändra innehållet i läroböcker. Innehållet i läroböckerna verkar ha påverkat vad eleverna lärde sig under de två undersökta perioderna, då elevers resultat i internationella studier verkar ha påverkats av innehållet i läroböckerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)