Humor - ett redskap i sjuksköterskans profession

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Humor är ett brett begrepp som definieras på olika sätt. Humor har stor betydelse i kommunikation och bemötande och finns i alla vårdmiljöer. Ett gott bemötande främjar hälsa, vilket är grundläggande i sjuksköterskans profession. Humor har många fysiologiska och psykologiska effekter, till exempel ökad frisättning av endorfiner, minskad oro och stress. Syfte: Syftet med studien var att belysa hur sjuksköterskan kan använda sig av humor i sin profession. Metod: En litteraturstudie genomfördes med en systematisk sökning i tre databaser som genererade i 14 resultatartiklar. Databearbetningen utgick ifrån en manifest innehållsanalys. Resultat: Resultatet belyser tre teman: humorns betydelse i interaktion med patienten, humorns betydelse i interaktion med medarbetare och humorns betydelse för sjuksköterskan. I interaktion med patienten används humor relationsskapande, för att patienten ska känna sig unik, uppleva välbefinnande, för att öka följsamheten, underlätta för och få mer kunskap om patienten. Även olämplig humoranvändning belyses i temat. I interaktion med medarbetare används humor för att hantera arbetet, skapa gemenskap och kommunicera underliggande mening och avsikt. Humor har betydelse för sjuksköterskan som copingstrategi och för att hantera stress. Slutsats: Humor har stor betydelse i sjuksköterskans profession och påverkar många människor i sjuksköterskans närhet. Kunskap om humorns effekter behöver implementeras i sjuksköterskeutbildningen och medvetandegöras i professionen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)