Lärarattityder till eurocentrism i historieundervisningen : En studie vid tre gymnasieskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Denna undersökning handlade om lärares attityder till eurocentrism i kurserna historia 1b och historia 1a1 i svensk gymnasieskola. Är undervisningen i dessa kurser eurocentrisk och tror lärare att en eurocentrisk undervisning kan påverka elever med annan kulturell bakgrund än svensk? Vilka faktorer styr lärares innehåll, planering och genomförande av kursmoment i historia 1b och historia 1a1? Hur kan lärare arbeta med utomeuropeiska perspektiv och fenomen i dessa kurser? Dessa är några frågor som diskuterades i denna undersökning.   Metodmässigt utgick undersökningen från intervjuer med sex yrkesverksamma lärare. Dessa lärare intervjuades med hjälp av några intervjufrågor och intervjuerna ämnade att se till deras tankar och attityder om ämnet i fråga.   Det framgår av undersökningen att de intervjuade lärarna till stor del såg sin egen undervisning som eurocentrisk. Flera lärare menade att undervisningen till övervägande del var eurocentrisk medan några menade att det rådde en ganska jämn balans mellan europeisk och utomeuropeisk historia. Flera av lärarna visade även en tro på att elever med annan kulturell bakgrund än europeisk kan påverkas av en eurocentrisk undervisning, i vilken utsträckning och vilken typ av påverkan som skedde fanns inget enhälligt svar. Avslutningsvis gav alla lärare flera exempel på hur lärare kan arbeta med utomeuropeiska perspektiv och fenomen i sin framtida undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)