Förenklade avskrivningsregler för mindre aktiebolag - Förenkling för vem och till vilket pris?

Detta är en D-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Bokföringsnämnden har beslutat att ändra inriktning på normgivningen och kommer att i samarbete med Skatteverket arbeta fram samlade regelverk för fyra olika kategorier av företag. I Förenklingsförslaget för mindre aktiebolag presenterade aktiebolagsgruppen sitt förslag. Den del av förslaget som utmärker sig mest är den fullständiga sammankopplingen mellan redovisning och beskattning gällande maskiner och inventariers avskrivningstid, där samtliga maskiner och inventarier föreslås skrivas av på fem år, med undantag för de fall då en uppenbar avvikelse föreligger. Vi frågar oss därför vad som händer med redovisningens användbarhet om avskrivningsförslaget antas. Syfte: Vårt syfte är att ur ett redovisningsperspektiv utreda vilka konsekvenser Förenklingsförslaget för mindre aktiebolag får för redovisningens användbarhet. Genom att konkretisera huvudproblemet till avskrivningar på maskiner och inventarier avser vi besvara denna fråga. Vi vill därigenom ge ett bidrag till utvecklingsarbetet med nya redovisningsregler för mindre aktiebolag i Sverige. Avgränsningar: Vi har valt att fokusera vår undersökning på mindre aktiebolag inom Västra Götalandsregionen som omfattas av de föreslagna reglerna för Kategori 2. Vidare har vi inriktat oss på den del av förslaget som berör avskrivningar på maskiner och inventarier. Metod: Vi har valt en kvalitativ undersökning som genomförs med hjälp av sju semistrukturerade intervjuer. Slutsatser: Problemet idag är att redovisningen är baserad på ett internationellt regelverk skapat för stora företag och de små företagen lämnar bristfälliga tilläggsupplysningar, vilket gör informationen oanvändbar. En annan sida av problemet är hur goda läsarens redovisningskunskaper är. Redovisningens syfte i mindre aktiebolag har två aspekter, dels bör den vara anpassad efter användarens behov, dels fungerar den för företagens som underlag till beslut. Förslaget leder till administrativa förenklingar och ökad jämförbarhet. För Skatteverkets del så ökar användbarheten i hög grad. För företagen blir det enklare, men leder till en lägre användbarhet då informationen inte lämpar sig som beslutsunderlag i samma utsträckning. Förslag till vidare forskning: Det vore intressant att utreda vad företagen använder sin redovisning till. Ett annat förslag är att utifrån Skatteverkets perspektiv utvärdera förslaget och dess skatteutfall. Ytterligare ett förslag är att utreda vilka grupper av företag som kommer att drabbas negativt av förslaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)