Marknadsföringsstrategi på nya marknader : Hur utformar företag sin strategi för framgång?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I en alltmer globaliserad värld ställs företag inför nya utmaningar och möjligheter i och med att nya marknader uppstår. En av dessa utmaningar är hur ett företags marknadsföringsstra- tegi ska utformas för att en expansion eller lansering ska lyckas på en ny marknad, någonting som är intressant för både det multinationella företaget såväl som det mindre företaget på väg att expandera internationellt. Därför är det av intresse att undersöka hur företag utformar sin marknadsföringsstrategi samt hur företagen anpassar och/eller standardiserar sin strategi i relation till Kotlers fyra P:n, vilket är faktorer som företagen har kontroll över. I denna uppsats genomförs fallstudier på två företag inom livsmedelsbranschen då denna bransch besitter incitament för både standardisering och anpassning. Data har samlats in med hjälp av intervjuer och har kopplats till teorier om standardisering, anpassning och contingency. Slutsatsen är att trots de fördelar som finns med en standardiserad marknadsföringsstrategi så är en sådan inte möjlig när det gäller globala marknader, utan båda studiens företag har tvingats till en anpassad marknadsföringsstrategi för att möta deras tilltänkta kundgrupper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)