Religösa dilemman i idrottsundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

Sammanfattning: Sammanfattning: Denna uppsats syftar till att undersöka hur lärare upplever, arbetar och ser på religiösa dilemman som kan uppstå i samband med idrottsundervisningen. För att uppnå syftet med studien har en kvalitativ intervjuundersökning med sex lärare gjorts. Resultatet visar på en spridning av uppfattningar och attityder bland de intervjuade lärarna. Enligt denna studie blir elever i olika stor utsträckning begränsade att delta i idrottsundervisningen, enligt en del lärare sker det aldrig eller sällan medan en del menar att det förekommer ofta. Det har även visat sig vara svårt att veta om det är på grund av religion eller brist på motivation som eleverna ej deltar. En god dialog med eleverna är en förutsättning för att komma fram till lösningar så att alla oavsett religiös tillhörighet kan uppnå målen i idrott och hälsa. Det största problemet vid hanteringen av religiösa dilemman tycks enligt de intervjuade lärarna vara brist på tid.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)