Motivation till ämnet idrott och hälsa : en studie om motivation ur gymnasielevers perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

Författare: Patricia Kaldoyo; Petra Aphram; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna studie är att undersöka vad gymnasieelever blir motiverade av i ämnet idrott och hälsa. Frågeställningar Hur upplever elever att följande faktorer påverkar deras motivation: Prestation Betyg Feedback Samspel Lärare Metod Studien är en kvalitativ intervjustudie där det deltog sex stycken gymnasielever som är mellan 18-19 år. En intervjuguide utifrån Self determination theory användes för att kunna besvara studiens frågeställningar. Deltagarna i studien valdes ut efter ett bekvämlighetsurval och kommer från två olika gymnasieskolor i Stockholmsområdet. Resultat Deltagarna i den här studien ansåg att feedback var viktigt att få av sin lärare eftersom de då kände sig sedda och därmed mer motiverade. Även samspelet med både lärare och elever ansågs vara viktigt för att främja motivationen. Betyg ansågs vara en viktig faktor för att motivera de till att delta och vilja få bra betyg. Prestation ansågs inte främja deltagarnas motivation och de flesta önskade mindre prestationsinriktad undervisning. De flesta elever var eniga om att lärare har en stor påverkan på deras motivation. Slutsats De slutsatser som studien har kommit fram till är att de följande faktorerna: prestation, betyg, feedback, samspel och lärare påverkar elevernas motivation till idrott och hälsa. Dessa faktorer har en påverkan på elevernas inre- och yttre motivation. Vår slutsats är att de olika faktorerna har en påverkan på elevers motivation och att alla dessa har en viktig roll i hur elever kommer att uppleva idrott och hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)