Sökning: "hur media påverkar ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 123 uppsatser innehållade orden hur media påverkar ekonomi.

  1. 1. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  2. 2. Influencer marketing inom hudvårdsbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters attityd och köpintention

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Mikaela Isacson; Danayit Yibrah; [2024]
    Nyckelord :Social media; Influencer marketing; Attitude; Purchase intention; Interaction; Trust.; Sociala medier; Influencer marketing; Attityd; Köpintention; Interaktion; Förtroende.;

    Sammanfattning : Datum:   2024-01-04 Nivå:    Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Akademi:   Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens  Universitet.  Författare:   Danayit Yibrah   &   Mikaela Isacson                     (00/12/10)                 (99/02/26) Titel:    Influencer marketing inom hudvårdsbranschen Handledare:   Pejvak Oghazi Nyckelord:   Sociala medier, Influencer marketing, Attityd, Köpintention,  Interaktion, Förtroende. LÄS MER

  3. 3. Utvisning på grund av brott : En analys av hur vistelsetid och anknytning till Sverige påverkar ett utvisningsbeslut

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alva Larsson; [2023]
    Nyckelord :Utvisning; brott; familjeanknytning; vistelsetid.;

    Sammanfattning : Frågan om utvisning som straffrättslig påföljd är av högst aktuell och relevant karaktär, vilket diskuteras frekvent både ur ett politiskt perspektiv samt i media. Genom att undersöka olika faktorer som har betydelse för bedömningen av utvisning på grund av brott har syftet med uppsatsen varit att producera kunskap om hur frågan om utvisning i brottmål hanteras, med särskild hänsyn till vistelsetid och anknytning till Sverige. LÄS MER

  4. 4. Våra plattformar och köpintentioner : En kvantitativ undersökning om konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok 

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Oliwer Tomczyk; Wilma Pasanen; Nathalie Indiketiya Hewage; [2023]
    Nyckelord :Social media marketing; tillit förtroende; tekniskt förtroende; köpintention; sociala medier; riskbenägenhet; upplevd kontroll; teknisk effektivitet; Facebook och Tiktok;

    Sammanfattning : Sammanfattning Datum: 2023-05-31 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet  Författare: Nathalie Indiketiya Hewage (01/05/11) Wilma Pasanen (01/08/31)                                Oliwer Tomczyk  (96/03/30)                             Titel: Våra plattformar och köpintentioner - En kvantitativ undersökning om Konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok Handledare: Sara Melén Hånell Nyckelord: Social media marketing, tillit/förtroende, tekniskt förtroende, köpintention, sociala medier, riskbenägenhet, upplevd kontroll, teknisk effektivitet, Facebook och Tiktok  Forskningsfråga/or: Hur påverkar reklam konsumenters köpintention på Facebook och Tiktok beroende på kön och ålder?  Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka sambandet på reklam mellan Facebook och Tiktok samt konsumenters köpintention. Studiens resultat bidrar till en bättre förståelse för huruvida köpintentionen ändras beroende på plattform och demografiska faktorer, mer specifikt kön och ålder. LÄS MER

  5. 5. Sociala medier och finansmarknaden : En kvantitativ studie om hur sociala medier påverkar investeringsbeslut på den svenska finansmarknaden

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :August Bång; Joel Falk; Sebastian Bonasoni; [2023]
    Nyckelord :Stocks; behavioral finance; financial market; social media.; Aktier; beteendeekonomi; finansmarknaden; sociala medier;

    Sammanfattning : Att förvalta sina tillgångar på bästa sätt för att få så hög avkastning som möjligt är alla investerares mål. Småsparare som inte besitter kunskap kan enkelt bränna sig vid investeringar. En enkel väg är därför att kika på hur andra investerar sina pengar för att sedan göra likadant. LÄS MER