Reggae på svenska- en kartläggning och analys av den svenska reggaescenen i en samtida kontext

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Abstract Titel: Reggae på svenska- en kartläggning och analys av den svenska reggaescenen i en samtida kontext Författare: Karin Nilsson & Petra Olsson Handledare: Johan Jarlbrink Typ av arbete: C-uppsats 15 hp, HT 2011 Institution: Lunds Universitet, Institutionen för kommunikation och medier Nyckelord: Hegemoni, subkultur, svensk reggae, samhällskritik, konsumtionssamhället, polisbrutalitet, cannabis, mediekritik och flytande signifikans. Syftet med uppsatsen har varit att göra ett nedslag i den svenska reggaescenen för att förstå hur artisterna kommunicerar till sin publik. Vi har gjort en semiotisk analys av artisternas musik, skivomslag, bilder och videos. Vi har även analyserat och kartlagt den svenska reggaemusiken för att hitta samhällskritiska uttryck och för att förstå hur reggaescenen fungerar som grupp. För att förstå den svenska reggaescenen har vi gjort en historisk genomgång av den jamaicanska reggaen och rastafarirörelsen, som den härstammar från, för att hitta likheter och skillnader i symboler och uttryck. Vi har utgått från följande frågor: Vad kommunicerar reggaeartisterna? Hur kommuniceras det? Hur används de traditionella jamaicanska reggaesymbolerna och uttrycken? Hur har reggaemusiken anpassats till en svensk kontext? Hur opponerar sig den svenska reggaen mot en samtida medial kontext? Resultatet av vår analys visar att den svenska reggaescenen liksom den jamaicanska reggaen är öppen för en subjektiv tolkning av vilka symboler och uttryck man anser vara viktiga. Största genensamma nämnaren är kritiken mot ”Babylon” som står för det västerländska samhället. Här har den svenska reggaescenen gjort en omtolkning av begreppet ”Babylon” genom att sätta det i en svensk kontext där svenska samhällsproblem står i fokus. Vi har funnit många olika samhällskritiska uttryck men framförallt fyra större teman: Polisbrutalitet, Ganja (cannabis), Konsumtionssamhället och Massmedia. Vi har även funnit att den svenska reggaescenen både fungerar och själva ser sig som förmedlare av ett politiskt altenativ till etablissemanget. Artisterna fungerar sammanhållande av sin subkultur. Likheter mellan artisterna gör att de sammanförs av en stark och samhällskritisk grund. Här är alla systrar och bröder i den kamp som förs mot ”Babylon”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)