TYST LÄSNING – UTVECKLANDE ELLER TIDSFÖRDRIV? : En studie om den tysta läsningens funktion i undervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Tyst läsning tar en relativt stor del av undervisningstiden i de lägre årskurserna. Därför är syftet med denna studie att undersöka lärarnas attityder till och tankar kring sitt arbete med tyst läsning samt att undersöka hur eleverna upplever och nyttjar denna tid. Genom en kvalitativ forskningsansats framkom ett resultat som visade att den tysta läsningen främst används i syfte att skapa tid för läraren samt för att samla eller lugna eleverna. Den tysta läsningen anses överlag inte vara en aktivitet som gynnar lässvaga elever. Den tysta läsningen ses av eleverna som ett positivt moment i undervisningen. Eleverna är väl medvetna om vad den tysta läsningen syftar till

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)