Bristen av strategier för sociala medier : Hur detaljhandelsföretag anpassar sitt arbete med sociala medier till den tekniska utvecklingen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Sociala medier är idag en stor del av människors liv och har blivit en framgångsrik kanal för detaljhandelsföretag. Utvecklingen av sociala medier går ständigt framåt och har blivit en kanal för att sprida och inspirera kunder, skapa diskussioner och dela innehåll mellan deltagare. Detta medför en möjlighet för företag att vara mer tillgängliga för sina kunder, genom användning av dessa plattformar. Syftet med denna studie är att undersöka hur företag inom den textila detaljhandeln arbetar praktiskt med strategier för sina sociala medier, i relation till mediernas utveckling. Studiens resultatet skall bidra till förståelse för vad företagen vill uppnå med sitt arbete med sociala medier, med hjälp av en utvecklad strategi-modell. På så sätt ska företag kunna tillämpa vår sammanställda sociala-media-strategi. I studien användes en kvalitativ metod där primärdata samlats in både via semistrukturerade intervjuer av sex olika textila detaljhandelsföretag samt via Högskolan i Borås sökmotor Primo och sökprogrammet Google Scholar som sekundärdata. Företagen tillämpar i de flesta fall inga strategier för sociala medier. Eftersom förändringen är så kontinuerlig är det svårt för de undersökta företagen att tillämpa en strategi, därför väljer de istället att införa en generell plan för marknadsföring i stort. Sociala medier är ett verktyg som utvecklas till att bli av större vikt i framtiden, vars syfte är att skapa värde för både kund och företag. När det kommer till att välja vilken social kanal företaget ska använda sig av behöver de först konstatera vilken plattform deras målgrupp befinner sig på. För att nå upptill kundernas förväntningar måste företagen uppdatera och utveckla kompetensen kring sociala medier. Företagen lägger stor vikt vid att bygga relationer med sina kunder för att skapa ett deltagande, på deras sociala medier. Frågor vi ställer oss utefter denna studie är, när inser företag att det är dags att tillämpa en strategi? Hur kommer strategin vara utformad? Vem tar initiativet att införa en strategi? Kommer strategin tillämpas i samband med att de traditionella kanalerna försvinner på grund av generationsbyte, eller kommer de tillämpas tidigare? Vilket vi anser blir en intresseväckande vidare forskning till ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)