Upptäckandet av det okända : En autoetnografisk studie om lärande och kreativitet inom programvaror för kreativt skapande

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur lärandeprocesser och kreativa skapandeprocesser kan utvecklas i synergi med varandra med fokus på arbete inom programvaror för kreativt skapande. Detta med syftet att bidra med värdefulla insikter kring hur inlärning av programvaror för kreativt skapande kan struktureras för att kunna gynna både lärandeprocesser och skapandeprocesser på ett så bra sätt som möjligt. I denna studie undersöks det visuella programmeringsspråket TouchDesigner. De specifika forskningsfrågor studien utgår från är: Hur påverkar nyupptäckta handlingserbjudanden lärande- och skapandeprocesser? Vilken inverkan har lärandeprocesser på det kreativa handlingsutrymmet? Vilken relevans har meningsfull interaktion inom lärande- och skapandeprocesser? Dessa frågor har strukturerats utifrån det teoretiska ramverk studien förhåller sig till: Creative Space av Swenberg och Eriksson, Illeris lärandetriangel, Didaktisk design, Gibsons affordansbegrepp samt meningsfull interaktion inom Human-Computer Interaction. Metoden analytisk autoetnografi användes för att samla in empirisk data i form av dokumentationer av fem entimmes-sessioner då författaren arbetade i programvaran TouchDesigner, samt intervjuer med andra nybörjaranvändare av programvaran. Resultaten pekar på att en lärandeprocess ägt rum när en användare upptäcker handlingserbjudanden och förstår i vilka sammanhang dessa kan användas. Har interaktionen ej varit meningsfull har lärande ej ägt rum. Upptäckandet av handlingserbjudanden utökar även användarens kreativa handlingsutrymme, det vill säga förmåga att skapa kreativt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)