Förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Pedagogik

Sammanfattning: Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) ska alla anställda i förskolan motverka stereotypa könsmönster. Forskning visar att det handlar om förskollärarens förhållningsätt till barn och verksamhet genom de styrdokument som förskolläraren ska förhålla sig till. Det handlar också om vilka miljöer som barnen erbjuds i verksamheten. Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares medvetenhet om den fysiska miljöns betydelse för arbetet med jämställdhet och genus. Vi ställer oss frågorna på vilka olika sätt förskollärare arbetar med den fysiska miljön ur ett genusperspektiv samt vilken medvetenhet som finns hos förskollärarna gällande miljön ur ett genusperspektiv. Undersökningen bygger på en enkät med öppna och slutna frågor som delats på två olika forum för förskollärare. Vi fick in 49 svar och dessa har analyserats och ställts i relation till aktuella styrdokument och relevant forskning inom ämnesområdet. Studiens resultat visar att det finns en viss medvetenhet kring den fysiska miljöns betydelse för jämställdhetsarbetet hos de deltagande förskollärarna. Förskollärarna upplever ett hinder med äldre medarbetares och vårdnadshavares syn på genusarbetet i förskolan. När de arbetar i team stärker de varandras yrkesprofession och hjälper varandra med förskollärarens olika styrkor och svagheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)