Sponsringens nya spelplan : En kvalitativ studie om hur elitidrottssponsorer påverkas av digital kommunikation i arbetet med sponsringsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Elitidrottssponsring är ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som företag använder sig av för att generera intresse, engagemang och lönsamhet, där allt mer idag sker i snabbt utvecklande digitala miljöer. Tidigare forskning har identifierat fem steg som utgör sponsringsprocessen, men det har däremot inte beskrivits hur den allt mer påverkande digitala kommunikationen påverkar elitidrottssponsorer i sponsringsprocessen. Syftet med studien är att beskriva hur elitidrottssponsorer påverkas av digital kommunikation i arbetet med sponsringsprocessen. För att uppnå detta har en kvalitativ forskningsmetod med en tolkande analys tillämpats. Studiens teoretiska ramverk baseras på sponsringsprocessens delar, och digital kommunikation. Empirimaterialet är insamlat från semistrukturerade intervjuer med representanter från fyra företag som sponsrar elitidrott. Studien visar att företagen arbetar systematiskt i sponsringsprocessen, som i allt högre grad präglas av digital kommunikation. Uttryck och omfattning på hur digital kommunikation påverkar arbetet varierar under sponsringsprocessen, men bidrar generellt med ökad affärsmässighet. Sponsringsprocessens inledande målsättning, primärt kopplat till högre krav på ROI och stärkt varumärke att kommunicera digitalt, genomsyrar beslut som fattas under processen. Företag påverkas som mest av digital kommunikation i sponsorförvärvet- och implementeringen, då arbetsstrategier anpassas till ökad konkurrens på marknaden och utveckling av användandet av nya digitala kommunikationsplattformar, såsom sociala medier. Digital kommunikation präglar även analys av centrala parametrar i sponsringsprocessen, främst kopplat till budgetering och utvärdering. Slutligen rapporteras vikten av att balansera kundcentrering och analog verkan, med ett tillvaratagande och utvecklande av strategier för digital kommunikation. Studiens implikationer främjas av att en modell som integrerar digital kommunikation i sponsringsprocessen presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)