Minnas för att lära – lära för att minnas : En systematisk litteraturstudie om TBL och läsförståelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Sammanfattning: Denna litteraturstudie syftar till att utforska och utvärdera centrala metoder inom TBL med inriktning på hur de kan tillämpas för att främja och förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år. Den frågeställning som används för att uppnå syftet är: • Vilka metoder inom testbaserat lärande har visat sig vara framgångsrika för att förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år? Genom en systematisk litteraturstudie utkristalliseras ett tydligt mönster att formativa tester samt aktiva återkallningsövningar har en positiv inverkan på elevers läsförståelse. Studien ger en översiktlig beskrivning av olika minnessystem och minnesprocesser som är nödvändiga att belysa för att tydliggöra sambandet mellan hur dessa hänger ihop med effektiv inlärning och de centrala metoder inom TBL som anses kunna vara gynnsamma för den enskilde elevens framgång i skolan i stort, men med särskilt fokus på förbättrad läsförståelse. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)