Sökning: "formativa tester"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden formativa tester.

  1. 1. Hur lärare påverkas av ansvarsutkrävande beslut och tester : En systematisk meta-aggregerad litteraturgenomgång

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Björn Svensson; [2024]
    Nyckelord :Accountability; teacher; perception; tests; VAM; Ansvarsutkrävande; Lärare; Upplevelser; tester; VAM;

    Sammanfattning : Bakgrund och mål – Tidigare studier har visat att Value-Added Model (VAM) har metodologiska brister och tillsammans med high stake tesing kan både skolor och personal påverkas på oönskade sätt. Denna studies avsikt har varit att undersöka vetenskapliga studier, som omfattat lärares upplevelser av beslut som medförde stora konsekvenser vid införande och tillämpning testresultat och utvärderingar på skolor baserad VAM Metod – Systematisk databassökning genomfördes i Eric 2023-03-10 för studier på engelska. LÄS MER

  2. 2. Minnas för att lära – lära för att minnas : En systematisk litteraturstudie om TBL och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Madeleine Iggbom; Christoffer Taskin; [2023]
    Nyckelord :Testbaserat lärande; läsförståelse; högstadieelever; formativa tester; läsförbättring; framgångsfaktorer; undervisningsstrategier; framplockning; återkallning; läsning; återkallningsövningar;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie syftar till att utforska och utvärdera centrala metoder inom TBL med inriktning på hur de kan tillämpas för att främja och förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år. Den frågeställning som används för att uppnå syftet är: • Vilka metoder inom testbaserat lärande har visat sig vara framgångsrika för att förbättra läsförståelsen hos elever i grundskolan, med särskilt fokus på åldrarna 13–16 år? Genom en systematisk litteraturstudie utkristalliseras ett tydligt mönster att formativa tester samt aktiva återkallningsövningar har en positiv inverkan på elevers läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning i gymnasieskolan : Ett lärarperspektiv på linjära ekvationssystem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Benny Andersson; [2021]
    Nyckelord :formative assessment; systems of linear equations; teaching; formativ bedömning; linjära ekvationssystem; undervisning;

    Sammanfattning : Under många år har formativ bedömning blivit ett begrepp som används flitigt i undervisningsdiskussioner. Detta för att resultatet utav arbetsmetoden varit så positivt. Man har sett att man genom att uppmärksamma elever på deras kunskapsnivå kan lägga upp en mer individuell strategi för hur de ska nå sitt slutmål. LÄS MER

  4. 4. ”Att ha framgång tillsammans” En studie om analysverktyg som stöd i en skolas systematiska kvalitetsarbete för att utveckla lärares och elevers lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heléne Mannerhult; [2019]
    Nyckelord :analys av elevresultat; analysverktyg; fenomenologi; fenomenografi; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractMannerhult, Heléne (2019). ”Att ha framgång tillsammans” En studie om analysverktyg som stöd i en skolas systematiska kvalitetsarbete för att utveckla lärares och elevers lärande. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa : hur påverkar den formativa bedömningen grundskoleelevers prestation i idrott och hälsa?

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Herzal Azad; Jon Kättström; [2015]
    Nyckelord :Formativ bedömning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Inledning: Formativ bedömning beskrivs av Skolverket som att den kännetecknas av att målet för undervisningen tydliggörs, att man söker information om var eleven befinner sig i förhållande till målet och att återkoppling sedan ges som beskriver hur eleven ska komma vidare mot målet (Skolverket, 2010). Det betyder till skillnad från summativ bedömning, där syftet är att ta reda på vad eleven redan lärt sig, och den formativa bedömningen ska vara framåtsträvande och hjälpa eleven att nå så långt som möjligt och hela tiden utvecklas. LÄS MER