Sökning: "analys av elevresultat"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden analys av elevresultat.

  1. 1. Fungerar bedömningsstödet i svenska för åk 1 som ett stöd för lärare att utveckla undervisningen? : En studie om lärares uppfattningar om sin förmåga att analysera resultat och omsätta det i sin praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Madelene Thunell; [2022]
    Nyckelord :fenomen; fenomenografisk; didaktik; bedömning; bedömningsstöd; analys; resultatanalys;

    Sammanfattning : I följande studie förklaras och motiverars intresset utifrån ett visst samhälleligt perspektiv, undervisning i läsinlärning i årskurs 1 med en didaktisk aspekt. En uppfattning beskrivs att det har skett en svag utveckling av läsundervisningen och att denna skett först de senaste åren då skolan brottats med mångåriga traditioner och vanor. LÄS MER

  2. 2. Analys av matematikläromedel- Med fokus på grundläggande taluppfattning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Tina Svensson; Jessica Andersson Tillgren; [2021]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; matematik; årskurs 1; grundläggande taluppfattning;

    Sammanfattning : Svenska elever får i stor utsträckning ta del av en matematikundervisning grundad utifrån läromedel, dessa utgör verktyg för lärare i lektionsplanering och förmedling av läroplanens mål och syfte. Internationella rapporter, såsom PISA och TIMSS, visar på svenska elevers resultat i jämförelse med andra länders elevresultat. LÄS MER

  3. 3. Kan kollegialt lärande förbättra matematikundervisningen? : en forskningsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ludwig Tegelmark; [2020]
    Nyckelord :kollegialt lärande; samarbete; lärare; vidareutbildning; matematikundervisning; resultat; undervisning; lektionsplanering;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med undersökningen är att ge en bild av vad forskningen visar om kollegialt lärande med fokus på elever i grundskoleåldern och ämnet matematik. Metod Det här arbetet har följt den strategi för en forskningsöversikt som benämns SMART skapad av Nilholm (2017). LÄS MER

  4. 4. ”Att ha framgång tillsammans” En studie om analysverktyg som stöd i en skolas systematiska kvalitetsarbete för att utveckla lärares och elevers lärande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Heléne Mannerhult; [2019]
    Nyckelord :analys av elevresultat; analysverktyg; fenomenologi; fenomenografi; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractMannerhult, Heléne (2019). ”Att ha framgång tillsammans” En studie om analysverktyg som stöd i en skolas systematiska kvalitetsarbete för att utveckla lärares och elevers lärande. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Prestationer i TIMSS : skillnader i elevers testresultat.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Hanna Larsson; Anna Tellander; [2018]
    Nyckelord :TIMSS; prestation; matematik; skillnader; faktorer; variabler;

    Sammanfattning : Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) undersöker, vart fjärde år, kunskapsnivån i matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs fyra och årskurs åtta. Över 50 länder deltar i TIMSS och den sammanställda datan granskas av forskare. LÄS MER